حرکات اصلاح مناسب گودی کمر

گودی کمر چیست و چه افرادی گودی کمر دارند

نکته ای که در ابتدا باید به آن بپردازیم این است که همه انسان های بصورت طبیعی دارای گودی کمر هستند. پس هر کسی که انحنایی در کمر خود دید، دچار عارضه گودی کمر بیش از حد نیست. این گودی زمانی مشکل ایجاد می کند که بیش از حد زاویه داشته باشد. در واقع گودی کمر بیش از حد نام درست تری برای این عارضه می باشد.

از کجا متوجه شویم گودی کمر بیش از حد داریم

زمانی که گودی کمر باعث از بین رفتن مرکز ثقل بدن گردد، این یک گودی کمر بیش از حد تلقی می شود. روش دیگر در هنگام خم شدن شخص مشخص می گردد. اگر فرد خم بشود و گودی کمر از بین برود، این گودی به احتمال فراوان طبیعی است. اما اگر در هنگام خم شدن، باز هم گودی کمر دیده شود، این احتمال می رود که فرد دچار گودی بیش از حد شده است.

گودی کمر چه عوارضی دارد

مشخص ترین عارضه ایجاد شده ، احساس درد در ناحیه کمر می باشد. قوز کمر از دیگر عوارض گودی کمر هست که به دنبال آن باعث رسیدن آسیب هایی به ناحیه ستون فقرات و گردن می شود. این عارضه حتی باعث درد در ناحیه جلوی زانوها و پنجه های پا نیز می گردد. برای جلوگیری از بوجود آمدن چنین مشکلاتی، در ادامه لیستی از حرکات اصلاحی برای گودی بیش از حد کمر را آموزش می دهیم.

حرکات اصلاحی گودی کمر

الف : اگر علت گودی کمر ضعف عضلات شکمی است، حرکات اصلاحی زیر توصیه می شود.

  1. در حالی که زانو ها خم هستند به پشت خوابیده سر و گردن وسینه را بالا بیاورید. به کمک عضلات شکم نفس عمیق گرفته ونگه دارید.
  2.  درهمان وضعیت دست ها را خم کرده و روی سینه گذاشته و با فشار عضلات شکم بالا بیایید.
  3.  دست ها را در کنار گوش ها گذاشته و این حرکت را انجام دهید. (درصورتی که شخص نتواند هیچ یک از این حرکات را انجام دهد در ابتداء مربی به وی کمک می کند).
  4.  به پشت خوابیده یک پا را خم کرده روی زمین بگذارید، با این کار پشت صاف شده و به زمین می چسبد. پای دیگر را در این حالت بالا بیاورید.
  5.  حرکت فوق را با پای دیگر انجام دهید.

ب : اگر علت گودی کمر ضعف عضلات باز کننده ران است، حرکات زیر توصیه می شود:

  1.  به شکم خوابیده و یک پا را بصورت مستقیم بالا بیاورید، وعمل باز کردن ران را انجام دهید.
  2.  حرکت فوق را با پای دیگر انجام دهید.
  3.  می توانید در حرکت قبل هر دو پا را با هم بالا بیاورید. زانوی خود را خم کرده بالا بیاورید (در وضعیت خوابیده به شکم و چهاردست و پا مورد قبل را انجام دهید.)

ج: اگر علت گودی کمر کوتاهی عضله سوئز خاصره ای است:

  • به پشت خوابیده یک پای خود را در شکم جمع کرده و پای دیگر را تا آنجا که ممکن است چسبیده به سطح نگه دارید. این عمل را درمانگر نیز می تواند برای شخص انجام دهد.

د: اگر علت گودی کمر کوتاهی عضله راست رانی است.

  1.  به شکم خوابیده، پایی که دارای کوتاهی است را از زانو خم کرده در این حالت مربی با دست مانع از بالا آمدن باسن می شود،
  2.  به پشت خوابیده، زانوها از تخت آویزان است، دراین حالت مربی با یک دست یک پا را در شکم جمع کرده، و با دست دیگر مانع از صاف شدن زانوی دیگر می شود .

ه : اگر علت گودی کمر کوتاهی عضلات بازکننده کمر است، حرکات زیرتوصیه می شود.

  • به پشت دراز کشیده سعی کنید به کمک مربی پاها را از بالای سر به زمین برسانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *