کمر درد و کف پا

کمر درد یک مشکل بسیار شایع در سراسر جهان است. در حقیقت،‌ 80 درصد افراد در‌ زندگی خود کمردرد را تجربه می کنند و بیش از 50 درصد از کارگران و کارمندان هر ساله علائم کمر درد را دارند. ناهنجاریهای کف پا و خصوصصا نوع قوس کف پا اثر مهمی در میزان احساس دردکمر در طول فعالیت های روزانه دارد.

به طور کلی کمردرد یکی از دلایل اصلی مراجعه مردم به پزشک است. ‌ در این مقاله ، ‌ می خواهیم بدانیم که چگونه وضعیت نامناسب پا و کف پا می تواند به کمردرد منجر شود وبرای جلوگیری از آن چه کاری می توانید انجام دهید.

رابطه نوع قوس کف پا و کمردرد چیست؟

نوع قوس کف پا یکی از عوامل  مهمی است که میتواند در وضعیت کمر شما اثر مستقیم بگذارد. اگر کف پاهایتان دارای قوس زیادی است ، ممکن است مستعد ابتلا به کمردرد باشید. زیرا کوچکترین تغییر در ساختار پا، در دراز مدت باعث مشکلات بسیاری در راه رفتن میشود و مستقیما بر کمر و سیستم اسکلتی اثرگذار است.

قوس زیاد کف پا ‌باعث انتقال مستقیم امواج ضربه به بدن میشود و در نتیجه ریسک آسیب پذیری کمر به شدت بالا میرود. ‌

کمردرد و قوس کف پا,کمر درد و قوس کف پا

کفش پاشنه بلند و کمر درد

آیا می دانید که کفش های پاشنه بلند یکی از عوامل اصلی کمردرد هستند؟ درک تأثیر آنها بر وضعیت بدن بسیار مهم است. استفاده از کفش پاشنه بلند باعث می شود منحنی S در ستون فقرات شدیدتر شود. از آنجا که قد شما تغییر میکند ، اکنون برای حفظ تعادل به مرکز ثقل پایین تری نیاز دارید. کمر شما به سمت جلو رانده می شود در حالی که کمر به عقب نیز حرکت می کند و درواقع این باعث میشود که به دیسک ها ، عضلات و تاندون های شما فشار زیادی وارد شود ‌و می تواند منجر به درد های شدید و ‌ طولانی مدت منجر شود.

هرچه بیشتر و بیشتر کفش های پاشنه بلند بپوشید ، خطر ‌ابتلا به کمردرد و  یا حتی اختلال دیسک نخاع بیشتر است.

برای مطالعه بیشتر در این خصوص لطفا به نوشته “عوارض کفش پاشنه بلند و اثر مستقیم بر روی گام برداشتن (پارامترهای سیکل گیت)” مراجعه بفرمایید.

پاشنه بلند, کمردرد,کمر درد

ارتباط سوپینیشن و پرونیشن پا با کمر درد

‌ به‌طورکلی، پرونیشن به عنوام یک سندروم شناخته می‌شود و از زمان تولد و کودکی به همراه فرد است. مقدار طبیعی پرونیشن(Pronation) به عنوان نوعی جاذب شوک برای پا عمل می‌کند، بنابراین به این فکر کنید که هر روز چقدر پاهای شما تحت فشار قرار دارند! اینکه پرونیشن بد می‌باشد، تصور اشتباهی است! مقدار طبیعی آن برای جذب فشار در شیوه صحیح راه رفتن انسان مهم و ضروری است. اگر تمایل دارید با جزئیات بیشتر در رابطه با سوپینیشن مطالعه کنید، لطفا به نوشته” آنچه باید راجع به سوپنیشن (Supination) بدانید!” مراجعه بفرمایید.

  • پرونیشن بیش از حد (Over Pronation): این زمانی است که پا در هنگام برخورد با زمین به مقدار بیش از حدی می‌چرخد ​​و شوک به طور مؤثر جذب نشده و منجر به بی‌ثباتی می‌شود. بنابراین وزن به قسمت داخلی پا منتقل می‌شود و با دویدن رو به جلو، نیروی بیشتری به لبه داخلی توزیع می‌شود.
  • پرونیشن کمتر از حد (Supination): این در حالی است که هنگام برخورد پا با زمین، پا به سمت مچ حرکت می‌کند. در حین حرکت ممکن است است از نظر ظاهری طبیعی جلوه کند، اما در موارد فشار وارده زیاد می‌‎تواند باعث درد و آسیب شود. در این حالت فشار وارده در لبه‌های خارجی پا توزیع می‌شود.
پرونیشن کمردرد, کفش طبی و کمر درد

سوپینیشن

‌سوپینیشن بخشهایی از فاز استراید (شامل دو گام) را تشکیل می­دهند. سوپینیشن زمانی اتفاق می­افتد که در هنگام راه رفتن یا دویدن، وزن بر روی قسمت خارجی پا قرار می­گیرد. ‌. سوپینیشن بیش از حد (Under pronation) میتواند مشکلاتی را در تراز بدن ایجاد کرده و باعث ایجاد درد پا، درد زانو، و کمر درد شود.

سوپینیشن کمردرد, کفش طبی و کمر درد

نقش کفش و کفی طبی در آرامش کمر و سیستم اسکلتی؟

یافتن کفش و کفی طبی مناسب نقش بسزایی در جلوگیری از کمردرد دارد. بهترین نوع کفی طبی با استفاده از اسکن راه رفتن و اسکن سه بعدی پا ساخته می‌شود تا کاملا با ویژگیهای پای شما منطبق باشد. به طور کلی در رابطه با کفش و کفی های طبی به نکات زیر توجه کنید:

کمر درد,کمردرد, کفی طبی

‌ 1- اگر به خاطر مشکلات کف پاهای خود دچار کمردرد هستید ، کفی های طبی اختصاصی  برای کسانی که قوس زیادی در کف پاهای خود دارند  می تواند از پرانتزی شدن پا جلوگیری کند و به درستی پاها و کمر را تراز کند.

‌ 2- کفش هایی که ‌ بالشتک گذاری خوبی دارند می توانند در هنگام راه رفتن و دویدن هنگام برخورد پا به زمین ، اثرات روی بدن و کمر را کاهش دهند.

3- کفش های پاشنه بلند که بیش از 3 سانتی متر پاشنه  دارند ممکن است خطر کمردرد را افزایش دهند ‌ با این وجود ‌ کفش های کاملا تخت نیز برای پاهای  شما مناسب نیستند. چون از قوس های کف پا پشتیبانی نمیکنند و  ممکن است وضعیت پاها و کمر شما را به خطر بیندازند.

‌4- کفش های مناسب سایز پاهای خود را به تن کنید چون کفش های تنگ می توانند درد پا را تشدید کرده و  راه رفتن را مختل کنند.

و در نهایت اگر دچار کمردرد هستید و حدس میزنید که این درد ناشی از اختلالات کف پای شماست ‌لازم است که به یک متخصص مراجعه کنید تا از تک تک نقاط کف پاهایتان اسکن بگیرد و بتواند کفی و ارتوز مناسب کف پاهای شمارا برایتان طراحی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.