ترکیب بدن (Body Composition) چیست؟

اصطلاح بادی کامپوزیشن (Body Composition) یا ترکیب بدن معمولاً درصد چربی بدن، استخوان و توده عضلانی بدن شما را توصیف می کند. از آنجایی که وزن به تنهایی ممکن است نشانگر خوبی برای سلامتی شما نباشد، “ترکیب بدن” که عمدتاً بر توزیع مولکولی بدن یعنی پروتئین ها، لیپیدها، کربوهیدرات ها و سایر عناصر تمرکز دارد، در بررسی سلامت جسمانی استفاده می شود. در بزرگسالان و کودکان، ترکیب بدن به عنوان یک معیار مناسب برای ارزیابی سلامتی شناخته شده است.

چرا اندازه گیری ترکیب بدن مهم است؟

چیزی که اغلب نادیده گرفته می شود این است که دو فرد با جنسیت و وزن یکسان ممکن است از نظر ظاهری کاملاً متفاوت از یکدیگر به نظر برسند زیرا ترکیب بدنی متفاوتی دارند. در واقع ترکیب بدنی مقدار چربی، استخوان، آب و ماهیچه را توصیف می کند. اندازه گیری ترکیب بدن، آرایش منحصر به فرد بدن خود را به شما می گوید و به شما کمک می کند تا مناطقی را که باید روی آنها برای بهبود سلامت و تندرستی کلی خود کار کنید، شناسایی کنید.

تجزیه و تحلیل ترکیب بدن روشی است برای توصیف اینکه بدن از چه چیزی ساخته شده است، با تمایز بین چربی، پروتئین، مواد معدنی و آب بدن به شما تصویری فوری از سلامتتان ارائه می دهد.

تجزیه و تحلیل ترکیب بدن سه بعدی بروزترین تکنولوژی ارائه شده است که توسط یک اسکنر سه بعدی بدن انجام می شود.

ترکیب بدن, اسکنر 3بعدی بدن

چگونه ترکیب بدن را اصلاح کنیم؟

ترکیب بدن شما از توده چربی و توده بدون چربی تشکیل شده است. شما می توانید آن را با کاهش چربی بدن، افزایش عضلات یا هر دو بهبود ببخشید. هر یک از این تغییرات منجر به کاهش درصد چربی شما می شود که به عنوان یک عدد واحد در نظر گرفته می شود که ترکیب بدن شما را توصیف می کند.

اکثر مردم می دانند که رژیم غذایی و ورزش می تواند بر وزن و ترکیب بدن تأثیر بگذارد. با این حال، تأثیر آنها بر ترکیب بدن همیشه ساده نیست. با این وجود، یک شروع خوب، رعایت برخی از اصول اولیه تغذیه و فعالیت بدنی و ورزش است.

اهمیت تغذیه در بادی کامپوزیشن

خوردن غذاهای مناسب در زمان مناسب و در اندازه مناسب برای بهبود ترکیب بدن بسیار مهم است. وعده های غذایی باید متناسب با نیازهای بدن تنظیم شوند تا به بدن آنچه برای سوخت و ساز نیاز دارد و سیستم عضلانی سوختی را که جهت گردش صحیح و بیشتر نیاز دارد و همچنین آنچه بدن جهت بازیابی (recovery) پس از فعالیت را نیاز دارد، در دسترس باشد.

بین ورزش و تغذیه، بخش تغذیه تغییر دهنده بازی خواهد بود. هنگامی که رژیم غذایی شما تمیز و پر از غذاهای تازه کم چرب باشد، کاهش وزن و چربی بدن را مشاهده خواهید کرد و انرژی بیشتر و خواب با کیفیت بهتری خواهید داشت.

کالری یکی از مهمترین عواملی است که باید در نظر گرفته شود. اگر به طور مداوم کالری بیشتری نسبت به مصرف بدنتان مصرف کنید، وزن اضافه خواهید کرد. به همین ترتیب، اگر به طور مداوم کالری کمتری نسبت به مصرف بدنتان مصرف کنید، وزن کم خواهید کرد.

پس از در نظر گرفتن میزان کالری دریافتی، به این فکر کنید که آیا پروتئین و فیبر کافی می خورید یا خیر. پروتئین برای همه مهم است، اما اگر فعال هستید یا در تلاش برای افزایش عضله یا کاهش چربی هستید، ممکن است به پروتئین بیشتری نیاز داشته باشید.

فیبر همچنین دارای چندین فواید سلامتی است و می تواند احساس سیری و رضایت بعد از غذا خوردن را افزایش دهد. می توان آن را از انواع غذاهای گیاهی از جمله لوبیا، غلات کامل، آجیل و سبزیجات به دست آورد. اگر می‌خواهید ترکیب بدن و سلامتی خود را بهبود ببخشید، کنترل کالری، پروتئین و فیبر خود نقطه خوبی برای شروع است.

ترکیب بدن و تغذیه

فواید توجه به ترکیب بدنی

داشتن ترکیب بدنی خوب فواید زیادی دارد، از جمله:

  • کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2، فشار خون بالا و بیماری قلبی
  • افزایش توانایی عملکردی که به ما امکان این را میدهد که راحتتر ورزش کنیم یا فعالیت روزانه بهتری داشته باشیم
  • ترکیب بدنی مناسب باعث متابولیسم صحیح و کالری سوزی بهتر در طول روز میشود
  • بهبود اثربخشی کاهش وزن طولانی مدت
  • اندام خوش فرم از نتایج یک ترکیب بدن استاندارد است

ترکیب بدن چگونه بر متابولیسم من تأثیر می گذارد؟

متابولیسم ما معیاری است که نشان می دهد چقدر کالری در یک دوره زمانی می سوزانیم. متابولیسم شامل فرآیندهایی برای فعال نگه داشتن بدن، هضم و تجزیه، استفاده و/یا ذخیره سوخت است. هر چه سوخت و ساز بدن ما بالاتر باشد، کالری بیشتری می سوزانیم. متابولیسم بالاتر برای کاهش وزن و سلامتی مطلوب است. بدن برای حفظ عضلات به انرژی (کالری) بیشتری نسبت به حفظ چربی نیاز دارد. بنابراین، داشتن درصد بیشتری از عضله می تواند متابولیسم شما را افزایش دهد. از سوی دیگر، رژیم غذایی بدون ورزش می تواند منجر به از دست دادن عضلات شود و این امر متابولیسم شما را کاهش می دهد.

ژنتیک و ترکیب بدن

آیا تا به حال توجه کرده اید که در اکثر موارد، خانواده ها شکل و اندازه بدن مشابهی دارند؟ سلامت ژنتیکی شما را می‌توان با سلامت کلی مادرتان (و حتی تغذیه او) در زمانی که او شما را باردار بود، به اضافه ژن‌هایی که از والدینتان به ارث برده‌اید، تعیین کرد.

وراثت تا 90 درصد بر تغییرات شاخص توده بدنی (BMI) شما تاثیر گذار است. با این حال، ما می دانیم که اگر معیارهای ترکیب بدن خود را نمی دانید، مانند توده چربی و توده بدون چربی، BMI به تنهایی شاخص درستی از سلامت شما نیست. طبق مطالعات متعدد، وراثت نسبت به سن، جنسیت، تعداد فرزندان، سطح ورزش و سیگاری بودن یا نبودن، بر ترکیب بدن تأثیر بیشتری دارد.

در پایان، متوجه می شویم که وراثت تأثیر قابل توجهی بر ترکیب بدن ما دارد که به نوبه خود می تواند بر سلامت ما تأثیر بگذارد.

ترکیب بدن و ورزشکاران

سایز و ترکیب بدن دو مورد از مهمترین عناصر تناسب اندام برای موفقیت در بسیاری از ورزش ها هستند. بسیاری از ورزشکاران روی این دو مورد تمرکز می کنند تا به بهترین شکل ممکن برای ورزش خود دست یابند. در نتیجه، بسیاری از تمرینات یا تمرینات روتین فقط برای تغییر سایز و ترکیب بدن در نظر گرفته شده است. تمرین ها در توزیع و تناسبات ماهیچه ها و چربی ها و سایزهای بدن بسیار موثر هستند، اما در تغییر اندازه بدن مانند طول و قد کمتر اثر دارند.

 ترکیب بدن، مانند میزان چربی و توده عضلانی، به طور قابل توجهی بر عملکرد ورزشکاران تأثیر داشته است. بسیاری از ورزشکاران روی این موارد تمرکز می کنند تا به بهترین فرم و سطح آمادگی ممکن برای ورزش خود دست یابند. در نتیجه، بسیاری از تمرینات یا تمرینات روتین فقط برای تغییر سایز و ترکیب بدن در نظر گرفته شده است.

ترکیب بدن و شناور بودن در آب

اگر چگالی جسمی بیشتر از آب باشد، غرق می شود. وقتی صحبت از شناور شدن در آب برای انسان ها می شود، تفاوت های کلی جنسیتی وجود دارد. از نظر ژنتیکی مردان نسبت به زنان توده عضلانی بیشتری دارند که در نتیجه شناوری کمتری دارند. این یعنی زنان بیشتر از مردان می توانند شناور شوند.

سن نیز یک عامل در بازی است. چگالی چربی کمتر از ماهیچه است، کودکان و نوجوانان چربی کمتری نسبت به بزرگسالان دارند، بنابراین به همین دلیل غرق شدن برای آنها راحت تر از شناور شدن است.

همچنین افرادی که استخوان و عضلات بیشتری دارند، از نظر علمی بیشتر از افرادی که ساختار کوچک‌تری دارند، غرق می‌شوند.

به طور خلاصه، توانایی شما برای شناور شدن توسط ترکیب بدن شما تعیین می شود. به عبارت دیگر، اگر لاغر و عضلانی هستید و درصد چربی بدنتان کم یا حتی نرمال است، به احتمال زیاد به طور طبیعی غرق خواهید شد. اگر درصد چربی بدن شما بیشتر است، احتمال اینکه شناور شوید بیشتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.