پا درد و هرآنچه باید بدانید

وقتی می‌ایستیم، پاهای ما وزنمان را تحمل می کنند و برای جابجایی های ما نقش اصلی را به عهده دارند. به همین دلیل، پا درد عارضه ای شایع است.

پا درد به هر درد یا ناراحتی در یک یا چند قسمت از پا گفته می‌شود، مانند: انگشتان پا، پاشنه، قوس های کف پا و…

پا درد می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد و ممکن است مدت کوتاهی با ما باشد یا یک مشکل مداوم باشد. اقدامات زیادی می تواند به تسکین درد پا کمک کند.

علت پا درد چیست؟

پا درد معمولا به دلیل سبک زندگی یا یک عارضه پزشکی رخ دهد. برای مطالعه دقیقتر در رابطه با درد کف پا پیشنهاد میکنیم مقاله “درد کف پا” را مطالعه بفرمایید. علل شایع و کلی درد پا عبارتند از:

انتخاب های مربوط به سبک زندگی

 یکی از دلایل اصلی درد پا، پوشیدن کفش های نامناسب است. پوشیدن کفش های پاشنه بلند اغلب باعث درد پا می‌شود، زیرا فشار زیادی بر انگشتان پا وارد می کند. اگر ورزش میکنید، چه ورزشهای عمومی و چه ورزش حرفه ای،  دقت کنید در صورت آسیب دیدگی در حین ورزش یا فعالیت‌های ورزشی، مانند دویدن یا ایروبیک شدید، این درد می‌تواند شدید باشد.

مسائل پزشکی

مسائل پزشکی مختلف ارتباط نزدیکی با درد پا دارند. پاهای شما به ویژه در برابر درد ناشی از آرتریت (آرتروز) و پلنتار فاشیاتیس مستعد هستند. 33 مفصل در پا وجود دارد و آرتروز می تواند هر یک از آنها را درگیر کند. همچنین دیابت می‌تواند باعث عوارض و چندین اختلال در پا شود.

چگونه پا درد را در خانه کاهش دهیم

 بسته به دردی که تجربه می کنید و علت آن، گزینه های درمان خانگی شما متفاوت خواهد بود. با این حال، رعایت این نکات ممکن است به کاهش ناراحتی شما کمک کند:

  • یخ را روی ناحیه آسیب دیده بمالید
  • از پدهای طبی مخصوص پا برای جلوگیری از فشار و اصطکاک روی ناحیه آسیب دیده استفاده کنید
  • از کفی های طبی استفاده کنید
  • پایی که باعث درد شما می شود را بالا بیاورید
  • تا حد امکان به پای خود استراحت دهید

چه زمانی برای پا درد به پزشک مراجعه کنید

 بسیاری از افرادی که به طور مرتب درد پا را تجربه می کنند، از عوامل ایجاد کننده آن آگاه هستند و بهترین راه برای مدیریت درد خود را می دانند. با این حال، در موارد زیر باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید:

  • درد شما به طور ناگهانی ظاهر شده و شدید است
  • درد پای شما به دلیل یک آسیب دیدگی محیطی است
  • بعد از آسیب نمی توانید وزن بدن را کامل روی پای خود بیاورید
  • بیماری که در جریان خون اختلال ایجاد می‌کند و باعث درد پا می‌شود
  • در پاها متوجه وجود یک زخم باز شدید
  • اگر ناحیه ای که باعث درد پا می شود قرمز است یا علائم دیگری از التهاب دارد
  • اگر علاوه بر درد در پاها، تب هم دارید
پا درد
14202058 – doctor examining an injured foot

در معاینه پا توسط پزشک چه اتفاقی می افتد؟

 در زمان معاینه، پزشک وضعیت شما و نحوه راه رفتن شما را بررسی خواهد کرد. این کار توسط تجهیزاتی همچون اسکنرهای فشار کف پا و به شکل دقیقتر توسط دستگاه آنالیز گیت انجام می‌شود. همچنین وضعیت کمر، پاها و سیستم اسکلتی شما بررسی می‌شود. برای این مورد نیز در کنار ارزیابی چشمی از امکاناتی همچون کس برداری X-ray یا دستگاه آنالیز ناهنجاریهای قامتی استفاده می‌شود. پزشک می‌خواهد جزئیات علت درد پای شما را بدانند، مانند زمان شروع آن، قسمت‌های مستعد درددر پاها و شدت آن.

دردپا,پا درد

چگونه پا درد را درمان کنیم؟

درمان بیماری شما به علت آن بستگی دارد. برای برخی افراد، درمان به سادگی درج کفی طبی در کفش می تواند تسکین زیادی ایجاد کند. افرادی هم ممکن است به جراحی یا فیزیوتراپی نیاز داشته باشند که مطابق نظر پزشک طرح درمان پایه ریزی می‌شود.

چگونه از درد مزمن در پاها جلوگیری کنیم؟

 برای کمک به جلوگیری از درد مداوم پا، نکات زیر را دنبال کنید:

  • کفش های راحت، جادار و با ساختار کوسنی مناسب را انتخاب کنید
  • از کفش هایی با پاشنه بلند و پنجه باریک دوری کنید
  • وزن بدن بسیار مهم است، بنابر این حفظ وزن مناسب بهترین راه پیشگیری از دردهای پا و کمر است
  • قبل از انجام ورزش های شدید، حرکات کششی انجام دهید
  • بهداشت پا را به خوبی رعایت کنید
  • برای محافظت از پاهایتان در مقابل خطرات محیطی همیشه وقتی در فضای باز هستید کفش بپوشید

اگرچه پا درد شایع است، اما موضوعی عادی در زندگی نیست. اگر درد پس از یک یا دو هفته درمان خانگی برطرف نشده است، باید به دنبال کمک پزشکی باشید.

پا درد چه ارتباطی با قلب دارد؟

بیشتر از چیزی که انتظار دارید ممکن است از وجه اشتراک آنها متعجب شوید. سلامت پاهای شما می تواند بر سلامت کلی شما تأثیر بگذارد و شاخص هایی از سلامت کلی شما ارائه دهد.

یکی از دلایلی که پاهای شما ممکن است دچار مشکل شوند این است که آنها از قلب شما فاصله دارند. هنگامی که پمپاژ قلب توسط چیزی مانند بیماریهای شریانی تحت تاثیر منفی قرار می گیرد، جریان خون به پاهای شما را کاهش می دهد و باعث درد یا متورم شدن آنها می شود. هنگامی که پاها اکسیژن مورد نیاز خود را از خون پمپاژ شده به درستی دریافت نکنند، مشکلات سلامتی جدی ایجاد می شود.

پا درد و تورم، سوزش یا تیرکشیدن پاها را می توان به چندین بیماری نسبت داد. هرگز نباید درد پا را نادیده بگیرید یا آن را چیزی بدانید که باید با آن به عنوان بخشی عادی از زندگی خود زندگی کنید. فشار خون بالا و مشکلات گردش خون تاثیرات جدی در پاها دارند.

بیماری قلبی عروقی، مشکلات گردش خون و فشار خون بالا و درد پا

فشار خون بالا باعث کاهش گردش خون و کاهش جریان خون می شود. این خود را به صورت کاهش دما در پا، رنگ غیر طبیعی و کاهش نبض در پا نشان می دهد. یکی از نگرانی‌های کاهش جریان خون در پاها این است که توانایی بدن برای التیام برآمدگی‌ها، کبودی‌ها یا بریدگی‌ها را کاهش می‌دهد که می‌تواند منجر به عفونت شود.

زخم های باز در پاها

زخم‌هایی که باز هستند و بهبود نمی‌یابند یا بهبودی طولانی‌ مدت طول می‌کشد، اغلب علائم کم‌خونی یا سایر اختلالات خونی هستند. این می تواند ناشی از فشار خون بالا یا شرایط التهابی رگ های خونی باشد.

سوزش یا تورم در پاها

اگر در پاهای خود احساس عجیبی کردید، حتماً به متخصص اطلاع دهید. احساس سوزش یا تورم قابل مشاهده می تواند نشان دهنده مشکلات کلیوی، قلب یا گردش خون باشد. درد و سوزش در پاها نشان دهنده این است که گردش خون شما به خوبی کار نمی‌کند.

اگر این اتفاق برای شما افتاد، فوراً با پزشک متخصص پا ملاقات کنید. به یاد داشته باشید، رابطه قوی بین ناراحتی پای شما و سلامت کلی شما وجود دارد.

مشکلات دیابت – درد عصب دیابتی در پاهای شما

دیابت وضعیتی است که باید با پزشک متخصص در میان بگذارید. این می تواند شریان های کوچکتر پا را تحت تاثیر قرار دهد و باعث شود احساس خود را در آنها از دست بدهید. بی حسی نیز نتیجه کاهش گردش خون است. اگر دیابت دارید یا قند خون بالا دارید، با پزشک صحبت کنید. همچنین باید به او اطلاع دهید که آیا انسولین یا هر داروی دیگری برای کنترل دیابت خود مصرف می کنید. امروزه در خصوص حفظ سلامت پاهای دیابتی کفش، کفی های طبی و پدهای ویژه ای ارائه می‌شود.

0 0 votes
رأی دهی به مقاله
Subscribe
Notify of

1 دیدگاه
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

اینکه درد پا به قلب ارتباط داره خیلی شنیده بودم اما مدت ها به پزشک مراجعه می کردم و کسی متوجه نمیشد