اهمیت آب بدن

با توجه به اینکه 70% بدن انسان از آب تشکیل شده نمیتونیم اهمیت آب رو در سلامتیمون نادیده بگیریم. آب بدن اغلب از طریق مواد غذایی و آشامیدن تامین میشه و با کم شدن فقط 2% از آب مورد نیاز، بدن دچار کم آبی میشه!

میزان روزانه آب مورد نیاز بدن چقدر است؟

میزان روزانه آب مورد نیاز بدن، به فاکتورهایی از قبیل سن، فعالیت بدنی، منطقه جغرافیایی، سلامتی و غیره وابسته است.
بر طبق نظر آکادمی ملی علوم، مهندسی و پزشکی برای یک فرد بالغ که در یک منطقه معتدل زندگی می­ کند، میزان مصرف روزانه آب به شرح ذیل است:
آقایان: حدود 15/5 فنجان معدل 3/7 لیتر
خانمها: حدود 11/5 فنجان معادل 2/7 لیتر
میزان گفته شده برای آب مصرفی، تمام منابع حاوی آب از جمله مواد غذایی و دیگر نوشیدنی ها را نیز در بر می­ گیرد. به­ طور کلی، 20 درصد از آب بدن به­ صورت روزانه از مواد غذایی و مابقی از طریق نوشیدنی ها به ­دست می­ آید.
شاید بارها این توصیه را که روزانه 8 لیوان آب بنوشید، شنیده باشید. اما، واقعیت این است که این مقدار مصرف آب را باید یک مبنا در نظر گرفت. ممکن است، برخی از افراد به کمتر از این میزان و برخی دیگر به مقادیر بیش از این نیاز داشته باشند.

علائم کم آبی بدن چیست؟

علائم کمبود آب بدن با توجه به شدت آن متغیر است:

  • پوست خشک
  • خستگی
  • کاهش ادرار
  • ضربان قلب تند
  • ادرار تیره
  • عدم تولید عرق

از علائم کمبود آب در بدن است که با توجه به اهمیت آب در بدن در صورت مشاهده این علائم سریعا به پزشک مراجعه کنید.

راه های پیشگیری از کاهش آب بدن چیست؟

ورزشکاران از جمله افرادی هستند که ممکن است دچار کم آبی شوند. برای پیشگیری از این مشکل با مراجعه به پزشک تغذیه، و بررسی میزان دقیق آب بدن میتوانند مصرف مواد غذایی بهینه را آغاز کنند. پیشنهاد ما برای اندازه گیری دقیق میزان آب بدن، آنالیز بدن با دستگاه اسکنر سه بعدی بدن است، که در کمترین زمان به شما گزارش دقیقی از میزان آب بدن شما می‌دهد.

اسکن آب بدن

حفظ آب بدن در ماه رمضان

تامین آب بدن در این ماه بهتر است با مصرف حداقل 8 لیوان آب و جایگزینی قند های گیاهی مثل خرما به جای شیرینی های مصنوعی باشد. شیرینی های مصنوعی غلظت مایعات بدن را زیاد می‌کند و باعث تشنگی می‌شود. برای حفظ آب بدن باید مصرف کافئین و شکر را کاهش دهید. چای، قهوه و نوشابه به علت حجم زیاد کافئین و شکری که در خود دارند باعث سریع تر شدن روند کاهش آب بدن می‌شوند.

خطرات ناشی از کم آبی بدن

کم حجمی خون

کمبود حجم خون، افت فشار خون را به دنبال دارد و تاثیر نامطلوبی بر میزان اکسیژن بدن میگذارد. و همچنین اگر میزان مایعات کافی به قلب نرسد  قون به درستی پمپاژ نمیشود و عملکرد قلب نیز دچار اختلال می‌شود.

مشکلات کلیوی و ادراری

کم آبی بدن به طور مداوم میتواند دچار عفونت ادراری و ایجاد سنگ کلیه شود.

چه زمانی بدن به آب بیشتری نیاز دارد؟

بیماری

افراد مسن در مواجهه با بیماری هایی مثل آنفولانزا و یا برونشیت دچار کم آبی میشوند همچنین عفونت های ادراری در افراد مسن بسیار شایع است و از دلایل کمبود آب می‌شود. به همین خاطر مصرف آب و مایعات در این دوره بیماره بسیار ضروری است.

آب بدن مسن

هوای گرم یا سرد

در هوای گرم به علت تعریق بیشتر ، بدن آب زیادی از دست می‌دهد و همچنین درسرما و ارتفاعات، برای جبران خشکی آن بیشتری نیاز دارید.

ورزش سنگین

هیدراته کردن بدن از واجبات ورزشکاران است. ورزشکاران به علت تعریق شدید و از دست دادن آب بهتر است قبل از شروع تمرینات آب بیشتری بنوشند تا دچار کم آبی نشوند.

آب بدن ورزشکاران

ارتباط سلامت پوست و آب بدن

سلامت پوست برای خانم ها و آقایان به یک اندازه مهم است. معمولا سلول‌های پوستی بیشتر از قسمت‌های دیگر بدن در معرض آسیب قرار دارند و سموم موجود در محیط را به سمت خود جذب می‌کنند. بنابراین یکی از دلایلی که آب به شفافیت پوست کمک می‌کند، از بین بردن سموم بدن است. در واقع با مصرف آب، جریان خون در سلول‌های پوستی شما، بیشتر می‎شود و ناخالصی‌هایی که در جریان خون وجود دارند، به مرور زمان از بین می‌روند. به‌علاوه مصرف آب به کاهش چین و چروک‌های پوست نیز کمک می‌کند.
مراقب باشید که دچار افراط نشوید. پیشنهاد ما برای اندازه گیری دقیق میزان آب بدن، آنالیز بدن با دستگاه اسکنر سه بعدی بدن در کلینیک های تغذیه است، .

مصرف آب برای تناسب اندام

اگر سه شاخص مهم سنجش تناسب اندام را بررسی کنید، قطعا اهمیت ویژه آب بدن را درک میکنید.

اگر به‌طور مرتب آب مصرف کنید، سوخت‌وساز بدن شما افزایش می‎یابد و به کاهش وزن کمک می‌کند. علاوه بر آن، خوردن آب به جای تمام نوشیدنی‎های پرکالری، برای کاهش وزن هم مفید است.

هم‌چنین زمانی‌که شما یک لیوان آب سرد می‌نوشید، بدن باید آب سرد را گرم کند که برای گرم کردن آن، بخش کوچکی از چربی‌ها می‎سوزد که این فرآیند هم به لاغر شدن کمک می‎کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.