تصویر بدن منفی و مثبت چیست؟

تصویر بدن به این اشاره دارد که یک فرد چگونه بدن خود را می بیند و چقدر بدن خود را خوش فرم و جذاب می داند. در سرتاسر این نوشته هرکجا خواندید “تصویر بدن” یعنی تصوری که ما از بدن خود داریم.

 بسیاری از افراد در مورد تصویر بدن خود نگرانی هایی دارند. این نگرانی ها اغلب بر روی وزن، پوست، مو یا شکل یا اندازه یک قسمت خاص از بدن متمرکز است.

با این حال، تصویر بدن تنها از آنچه در آینه می بینیم نشات نمی گیرد و طیفی از باورها، تجربیات و کلیات نیز در این امر نقش دارند.

در طول تاریخ هم مردم به زیبایی وتصویر بدن اهمیت داده اند. جامعه، رسانه‌ها، رسانه‌های اجتماعی و فرهنگ عامه اغلب این دیدگاه‌ها را شکل می‌دهند. این موضوع می‌تواند بر نگرش ما نسبت به تصویر بدن خودمان نیز تأثیر بگذارد. با این حال باید توجه کرد که استانداردهای رایج همیشه مفید نیستند.

بمباران مداوم تصاویر رسانه‌ها می‌تواند باعث شود مردم نسبت به بدن خود احساس ناراحتی کنند و منجر به پریشانی و بیماری شود. همچنین این موضوع می تواند بر کار، زندگی اجتماعی و سایر جنبه های زندگی تأثیر بگذارد. این مقاله به بررسی تصویر مثبت و منفی بدن می پردازد و نکاتی در مورد بهبود تصویر بدن ارائه می دهد.

تصویر بدن منفی

علائم تصویر بدن منفی شامل موارد زیر باشد:

  • خودکاوی وسواس گونه در آینه ها
  • فکر کردن به نظرات تحقیرآمیز در مورد بدن خود و مقایسه مکرر شکل و اندازه خود با افراد دیگر
  • حسادت به بدن یک دوست، یا بدن یک سلبریتی یا شخص دیگری در رسانه ها
تصویر بدن

علل تصویر بدن منفی

اولین علت میتواند رویدادهایی باشد که به شکل روزانه در زندگی ما جاری است. گاهی اوقات تصویر بدن تحت تأثیر یک یا چند رویداد مهم قرار می گیرد. به عنوان مثال، یک ژیمناست  که به طور مداوم توسط مربی مورد سرزنش قرار می گیرد تا کمی وزن کم کند. این موضوع ممکن است حس نارضایتی عمیق و طولانی مدت از بدنش را برای او ایجاد کند، و دیگر برایش مهم نیست که چقدر لاغر شود.

دومین علت میتواند القا ناشی از تعریف زیبایی توسط رسانه ها یا محیط اطراف ما باشد.دوست دارید اثر این عامل بر تصویر بدن خود را بسنجید؟ به این دو سوال پاسخ دهید:

  • آیا تصور من از زیبایی بدن آنچیزی است که رسانه ها از یک ایده آل بسیار ضعیف “که برای اکثر مردم به‌دست آوردن آن به شیوه‌ای سالم غیرواقعی است” برایم ساخته اند؟
  • آیا می بینم که مرتباً از ظاهر خودم انتقاد می کنم؟

اثرات رسانه های اجتماعی و اختلالات خوردن

افزایش استفاده از رسانه های اجتماعی در جامعه امروزی می تواند تأثیرات متفاوتی بر تصویر بدن و ایجاد اختلالات غذایی در بسیاری از افراد داشته باشد. تحقیقات به وضوح نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض رسانه ها به نارضایتی از  تصویر بدن خود و اختلال در غذا خوردن اثرگذار است. متأسفانه شبکه های اجتماعی طرز فکر ما را در مورد زیبایی و تصویر بدن زیبا شکل می دهند. با قرار گرفتن مداوم در معرض تصاویر منتشر شده در رسانه ها، واضح است که در نهایت شروع به مقایسه تصویر بدن خودمان با مدلهای فانتزی میکنیم.

یک تصویر منفی از بدن می تواند انتظارات غیر واقعی از ظاهر بدن را برای شما ایجاد کند و می تواند منجر به رفتارهای غذایی ناسالم و اختلال در غذا خوردن شود. مطالعات جدید رابطه ای معنی دار، بین زمان صرف شده در رسانه های اجتماعی و تصویر منفی از بدن پیدا کرده اند.

 تخمین زده می شود که 3.6 میلیارد کاربر در سراسر جهان در رسانه های اجتماعی وجود دارد، بنابراین احتمالا بهترین مکان برای ارائه هرگونه تبلیغ، آن هم با نشان دادن مدلهای فانتزی (زن یا مرد) همین فضا است.

با این حال، رسانه های اجتماعی همچنین می توانند تأثیرات مثبتی بر تصویر بدن داشته باشند و می توانند حس مثبت بودن بدن را تقویت کنند. انتخاب با خود شماست، مشاهده محتوای مثبت بدن در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی می‌تواند کمک کند تا بدن خود را بیشتر بپذیریم و آن را دوست داشته باشیم. در نتیجه به جای تمرکز بر تصویر بدن، بر سلامت و تناسب اندام تمرکز کنیم. علاوه بر این، رسانه‌های اجتماعی می‌توانند ما را با دیگران ارتباط دهند تا یک جامعه متمرکز بر سلامت بدن بسازیم و استانداردهای علمی و واقعی از زیبایی و سلامت بدن را بشناسیم.

تصویر بدن مثبت

تصویر بدن مثبت

وقتی فردی بتواند بدن خود را بپذیرد، دوست داشته باشد و به بدن خود احترام بگذارد، به عنوان داشتن تصویر بدنی مثبت توصیف می شود.

 این همان رضایت از بدن نیست، زیرا شما می توانید از جنبه هایی از بدن خود ناراضی باشید، اما همچنان بتوانید آن را با تمام محدودیت هایش بپذیرید.

 تصویر مثبت از بدن مهم است زیرا یکی از عوامل محافظتی است که می تواند فرد را کمتر مستعد ابتلا به اختلالات روانی مثل اختلال خوردن بکند.

تصویر مثبت بدن با موارد زیر مرتبط است:

عزت نفس بالاتر، که تعیین می کند فرد چه احساسی در مورد خود داشته باشد، می تواند بر هر جنبه ای از زندگی تأثیر بگذارد و به شادی و رفاه کمک کند.

خودپذیری، باعث می‌شود که فرد با ظاهر خود احساس راحتی و خوشحالی کند و کمتر تحت تأثیر تصاویر غیرواقعی در رسانه‌ها و فشارهای اجتماعی برای به نظر رسیدن ظاهری خاص باشد.

داشتن دیدگاه و رفتارهای سالم، زیرا وقتی با نیازهای بدن خود هماهنگ هستید و به آنها پاسخ می دهید، ساده تر است که یک سبک زندگی متعادل با نگرش ها و شیوه های سالم تر مربوط به غذا و ورزش داشته باشید.

9 گام تا تصویر مثبت بدن

یک لیست نمی تواند به طور خودکار به شما بگوید که چگونه افکار منفی تصویر بدن را به تصویر مثبت بدن تبدیل کنید، اما می تواند شما را با روش های سالم تری برای نگاه کردن به خود و بدنتان آشنا کند. هرچه بیشتر این الگوهای فکری جدید را تمرین کنید، احساس بهتری نسبت به شخصیت خود و بدنی که به طور طبیعی دارید خواهید داشت.

1. از تمام کارهایی که بدنتان می تواند انجام دهد قدردانی کنید. هر روز بدن شما، شما را به رویاهایتان نزدیک تر می کند. تمام کارهای شگفت انگیزی که بدن برای شما انجام می دهد را جشن بگیرید. دویدن، رقصیدن، نفس کشیدن، خندیدن، رویا دیدن و غیره.

2. یک فهرست ده تایی از چیزهایی را که در مورد خودتان دوست دارید نگه دارید. چیزهایی که به وزن یا ظاهر شما مربوط نیستند. لیست خود را اغلب بخوانید. به آن اضافه کنید تا از چیزهای بیشتری در مورد خودتان آگاه شوید.

3. به خود یادآوری کنید که “زیبایی واقعی” فقط تا عمق پوست وتصویر بدن نیست. وقتی نسبت به خود و آنچه هستید احساس خوبی دارید، با احساس اعتماد به نفس و گشاده رویی رفتار می کنید، که این در حقیقت شما را زیبا می کند. زیبایی حالت ذهنی است، نه تصویر بدن شما.

4. به خود به عنوان یک فرد کامل نگاه کنید. هنگامی که خود را در آینه یا در ذهن خودتان می بینید، انتخاب کنید که روی قسمت های خاصی از بدن تمرکز نکنید. خودتان را همانطور که می خواهید دیگران شما را ببینند، به عنوان یک فرد کامل ببینید.

5. اطراف خود را با افراد مثبت احاطه کنید. وقتی در کنار افرادی هستید که حامی هستند و اهمیت دوست داشتن خود را همانطور که به طور طبیعی هستید می شناسند، راحت تر است که نسبت به خود و بدن خود احساس خوبی داشته باشید.

6. آن صداهایی را که به شما می گویند بدن شما “درست” نیست یا  تصویر بدنتان بد است را در سر خود خاموش کنید. شما می توانید با افکار مثبت بر آن افکار منفی غلبه کنید. دفعه بعد که شروع به خراب کردن خود کردید، با افکار مثبت نسبت به طبیعی و واقعی بودن تصویر بدنتان، خود را تقویت کنید.

7. لباسی بپوشید که راحت باشد و احساس خوبی نسبت به بدنتان ایجاد کند. با بدن خود کار کنید، نه علیه آن.

8. کاری خوب برای خود انجام دهید – ورزش کنید، حمام کنید، استراحت کافی داشته باشید و سطح استرس را پایین بیاورید.

9. به جای وقت و انرژی گذاشتن برای نگرانی در مورد غذا، کالری و وزن خود، با یک برنامه صحیح شروع کنید به ورزش کردن و رعایت رژیم های مناسب بدن خودتان.

نتیجه گیری:

تصویر بدن منفی به دلیل مواجه روزانه ما با فضاهای مناسب برای تبلیغات با مدل های مرد یا زن فانتزی و یا افرادی که اثر منفی بر تصور ما از ظاهر خودمان دارند، ممکن است برای همه ما اتفاق بیفتد. در این مقاله روش هایی را برای تمرکز بر اصالت زیبایی و تناسب اندام حقیقی و باور به زیبایی های خودمان ارائه کردیم زیرا هدف پذیرش خود، دوست داشتن خود و حرکت به سمت سلامت و تناسب اندام است.

رژیم غذایی مناسب و برنامه ورزشی متناسب با بدن شما، باید توسط متخصصین تغذیه و مربیان ورزشی با تجربه تعیین شود. چیزی که مهم است، سنجش ترکیبات بدن و سایزهاست. متخصصین حوزه تغذیه و ورزش با استفاده از دستگاه های آنالیز ترکیب بدن، ابتدا بدن شما را از نظر سایز و ترکیبات بدن یعنی میزان آب بدن ،چربی بدن و عضله و ساختار اسکلتی مورد بررسی قرار میدهند. سپس با هدفگذاری صحیح و ایمن، پله پله شما را به سوی تناسب اندام و سلامت بدنی هدایت میکنند.
قطعا تصویر بدن زیبا، مطابق با علوم فیزیولوژی و تناسب اندام است.

اسکنر 3بعدی بدن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *