علت درد ساق پا چیست؟ درمان درد ساق پا چگونه است؟

یکی از شایع ترین مشکلات پا و مچ پا درد ساق پا است. هنگامی که تاندون استخوان پشت پا (Posterior Tibial Tendonitis) ورم کرده یا پاره می شود، درد ساق پا به وجود می آید.

تاندون استخوان پشت پا
درد ساق پا

پاهای شما دارای تاندون های زیادی میباشد و تاندون پشت ساق پا یکی از مهم ترین آنهاست. این تاندون عضله ساق پا را به استخوان پا متصل می کند. عملکرد اصلی تاندون بالا نگه داشتن قوس کف پا و حمایت از پا هنگام راه رفتن است.
درد ساق پا ، ‌ به طور کلی ‌ در خانم ها بیشتر است. با افزایش سن و به طور دقیقتر عبور از 40 سالگی خطر بروز درد ساق پا افزایش می یابد. از دیگر عوامل تشدید کننده این عارضه میتوان به فشار خون ، چاقی و دیابت اشاره کرد.
معمولا درد ساق پا با التهاب همراه است. علائم این التهاب شامل قرمزی، تورم یا درد در قوس کف پا، درد پاشنه پا و یا درد مچ پا است. این التهاب در طی فعالیت هایی مثل دویدن یا پریدن که باعث فشار بر روی پاها می شود ، افزایش می یابد. اگر از درد ساق پا رنج میبرید و یا علائم التهاب را مشاهده میکنید، حتما برای معاینه و درمان به پزشکان متخصص حوزه سلامت پا مراجعه کنید.
عارضه درد ساق پا و ماهیچه پشت ساق پا امکان درمان سریع در ابتدای بروز درد را دارد. اما در صورت جدی نگرفتن بیمار، ممکن است به تدریج به تاندون ها آسیب برسد و ‌ منجر به تشدید عارضه در قسمت های دیگر پا، لگن یا قوس کف پا شود. در صورت تشدید این عارضه حتی ممکن است جهت درمان به جراحی اصلاحی نیاز پیدا کند.

علائم درد ساق پا که باید جدی گرفته شود

  • درد در امتداد داخلی ساق پا و مچ پا ، جایی که تاندون در آن قرار دارد. که ممکن است با تورم در ناحیه همراه باشد.
  • افزایش درد پا در هنگام فعالیت های سنگین. حتی برخی از بیماران می توانند برای مدت طولانی در راه رفتن یا ایستادن دچار مشکل شوند.
  • درد در قسمت خارجی مچ پا. بخصوص زمانی که پا به سمت پایین خم شده و در حال حرکت است. این درد میتواند به دلیل فشار استخوان پاشنه به استخوان مچ پا بوجود بیاید.

علت درد ساق پا چیست؟

آکادمی جراحان ارتوپدی آمریکا (AAOS) تعدادی از دلایل و عوامل احتمالی را در بروز درد ساق پا معرفی میکند. بیشتر این دلایل به فعالیت های خارجی بیش از حد که بر روی پاها فشار وارد میکند، اشاره دارد.

  • متداول ترین علت، آسیب دیدگی هایی مانند پیچ ​​خوردگی تاندون یا پارگی تاندون است. این عارضه می تواند منجر به التهاب تاندونیت استخوان درشت نی شود.
  • شرکت بیش از حد در ورزش هایی که نیاز به پرش ، دویدن یا تأثیرات مکرر روی پا دارند ، می تواند خطر بروز درد ساق پا را افزایش دهد.

راه های درمان درد ساق پا

التهاب تاندونیت درشت نی می تواند بسیار طولانی مدت شود. از کاهش تا بهبود عوارض و علائم این عارضه بین 6 تا 9 ماه یا حتی بیشتر زمان لازم است. بی حرکت کردن پا تا حد ممکن در روند بازتوانی و درمان اسن عارضه بسیار مهم است.

آکادمی جراحان ارتوپدی آمریکا (AAOS) درمان های غیر جراحی زیر را برای اختلال عملکرد تاندون پشت ساق پا پیشنهاد میکند:

استراحت:

کاهش یا حتی توقف فعالیت هایی که باعث بدتر شدن درد می شوند ، اولین قدم است. روی آوردن به ورزش های کم فشار می تواند مفید باشد. دوچرخه سواری ملایم، شنا، ضربه زیادی به پا وارد نمی کند و به طور کلی توسط اکثر بیماران قابل تحمل و حتی لذتبخش است.

یخ:

بسته های یخ را به مدت 20 دقیقه ، 3 الی 4 بار در دردناک ترین قسمت پا قرار دهید تا تورم و درد شما کاهش یابد. یخ را مستقیماً روی پوست قرار ندهید. قرار دادن یخ روی تاندون بلافاصله پس از اتمام تمرین به کاهش التهاب اطراف تاندون کمک می کند.

فیزیوتراپی :

فیزیوتراپیست ها با استفاده از دانش و مهارت علمی، برای تقویت تاندون ها از ابزار و روشهای ویژه ای استفاده میکنند. فیزوتراپی به درمان بیماران مبتلا به عارضه خفیف تا متوسط ​​تاندون خلفی ساق پا بسیار کمک میکند.

کفی های طبی و بریس :

متخصصین ارتوز و پروتز با معاینه و سنجش دقیق مشکلات پا با استفاده از اسکنرهای پیشرفته و طراحی کفی های طبی اختصاصی برای هر فرد و در مواردی ساخت بریس ها به درمان و کاهش درد در افراد دچارشده به این عارضه کمک بسیاری میکنند. ارتوز یک کفی طبی است که متداول ترین روش درمانی غیر جراحی برای کف پا است. کفی غیر اختصاصی ممکن است برای بیمارانی که تغییر جزئی در شکل پا دارند ، مفید باشد اما  برای بیمارانی که تغییر شکل متوسط ​​تا شدیدی در فرم پا دارند ، کفی اختصاصی الزامی است. زیرا  به متخصص امکان کنترل بهتر وضعیت پا را می دهد.

اسکن پا

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی درد ساق پا

داروهایی مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن باعث کاهش درد و التهاب می شوند. مصرف چنین داروهایی نیم ساعت قبل از ورزش به کاهش التهاب در اطراف تاندون کمک می کند.

کورتیزون یک داروی ضد التهابی بسیار قدرتمند است که ممکن است پزشک تزریق آن را در اطراف تاندون در نظر بگیرد.

کفی های طبی اختصاصی چقدر می توانند به درمان درد ساق پا کمک کنند؟

تشخیص و درمان زودهنگام التهاب تاندونیت خلفی کلید کاهش آسیب به پا و مچ پا است. ارتوزها و کفی های اختصاصی اغلب به عنوان یک درمان غیر جراحی توصیه می شوند. کفی ها پشتیبانی ‌بیومکانیکی پای شما را اصلاح می کند و پیشرفت این عارضه را محدود می کنند.

مطالب مرتبط:

اسکنر فشار کف پا

دستگاه آنالیز گیت

پلنتار فاشیاتیس

0 0 votes
رأی دهی به مقاله
Subscribe
Notify of

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments