ارزیابی وضعیت پاسچر ورزشکاران

بررسی وضعیت پاسچر ورزشکاران یکی از حوزه های مورد علاقه متخصصین درمان ناهنجاریهای پاسچر و متخصصین ورزشی است. متخصصین اعتقاد دارند روابط بالقوه ای بین عدم تقارن های بدن (ناهنجاریهای اسکلتی) و تجمع بار بر روی یک سمت بدن و در نتیجه آسیبهای خاصی در ورزشکاران است.

چرا ارزیابی وضعیت پاسچر ورزشکاران مهم است؟

ارزیابی پاسچر ورزشکاران بدلیل ارتباط متقابل بین تنه ورزشکار و ساختار ماهیچه ای و یک چهارم تحتانی بدن و یک چهارم فوقانی بدن بسیار مهم است. ناهنجاریهای اسکلتی اثر مستقیم بر عملکرد سیستم ماهیچه ای دارد. همچنین ثابت شده است که در ورزشکاران، تجمع بار و عدم توازن ماهیچه ای نیز میتواند عاملی برای مشکلات اسکلتی باشد.

پاسچر ورزشکاران

بسیاری از ورزشکاران برخی از ماهیچه ها را بیش از حد تقویت میکنند، مانند تقویت بیش از حد عضلات چهارسر ران که باعث عدم توازن نیروهای عضلات چهارسرران به همسترینگ میشود، در نتیجه عارضه شیب لگن قدامی (anterior pelvic tilt) برای ورزشکار بوجود می آید. در این ورزشکار تراز ستون فقرات بهم ریخته است و منجر به هایپر لوردوز میشود و درنتیجه عضلات مفصل ران را غیر منعطف میکند.

عدم تقارن های سیستم اسکلتی ورزشکاران ناشی از چیست؟

عدم تقارن های سیستم اسکلتی میتواند بدلیل تمرکز تمرینات بر یک اندام باشد. یکسان بودن و تعادل تمرینات بین اندام های متقارن برای حفظ بهترین وضعیت بدن بسیار مهم است.

دوچرخه سواران در معرض عارضه کیفوز بخصوص در قسمت فوقانی ستون فقرات و قفسه سینه هستند.

رشته والیبال تمرینها و تکنیکهای زیادی دارد. تکنیکهای نامتقارن سرویس و حمله میتواند باعث عدم توازن حجم عضلات و طول عضلات شود. که در نتیجه ناهنجاریهای ستون فقرات را در پی دارد.

ورزشکاران قدرتی معمولا مشکلات لوردوزی دارند

همچنین کیفوز در شناگران نیز شایع است.

فوتبال ورزش استقامتی و با حرکات متوالی پیچیده و با ریسک آسیب دیدگی بالا است. معمولا آسیب دیدگی های فوتبالیست ها در اندام تحتانی شایع است. مجموعه سیستم های مکانیکی مهره های کمری – لگن – ران و فاشیا توروکلومبار در انتقال بار بین اندام تحتانی و فوقانی شرکت دارند. بررسی عدم تقارن ها و ناهنجاریهای لگن میتواند سرنخ یافتن علت آسیب دیدگی ها در اندام تحتانی باشد.

کدام سیستم در ارزیابی وضعیت پاسچر ورزشکاران مورد تایید است؟

تا اینجا نتیجه گرفتیم که تجزیه و تحلیل مداوم وضعیت پاسچر افراد و ناهنجاریهای سیستم اسکلتی در ورزشکاران برای جلوگیری از آسیب دیدگی مهم است. سیستم های فتوگرامتریک به دلیل دقت بالا در سنجش ناهنجاری و بررسی یکپارچه بدن در کنار قیمت بصرفه بسیار مفید هستند.

ارزیابی های وضعیت سیستم اسکلتی-عضلانی بدن اگر با تجهیزات سنجش کامپیوتری انجام شود بسیار قابل اعتماد است. بر اساس تحقیقات J Clin Diagn Res (سال 2014) در مقایسه روش های مختلف سنجش ناهنجاری ستون فقرات مانند ارزیابی چشمی، گونیامتری، رادیوگرافی، فلکسیرولر و پلامبلاین، روش فتوگرامتری قابل اطمینان ترین روش است. در این روش از عکاسی و دیجیتال سازی تکامل یافته استفاده میشود. این روش بطور یکپارچه و با کمترین خطا سیستم اسکلتی را آنالیز میکند.

دستگاه آنالیز ناهنجاریهای قامتی | پایاتک | پایا فناوران فردوسی

دستگاه آنالیز پاسچر

کالیبراسیون اتومات

ارائه میزان دقیق ناهنجاری به درجه و میلیمتر

مقایسه با حدود نرمال

آخرین مقالات:

0 0 votes
رأی دهی به مقاله
Subscribe
Notify of

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments