اسکن سه بعدی کف پا با دیگر انواع اسکن کف پا چه تفاوتی دارد؟

اسکن سه بعدی کف پا چه تفاوتی با اسکن کف پا داره؟ معمولا این سوالیه که از ما پرسیده میشه. هم از طرف افرادی که نیاز به استفاده از خدمات کفی طبی دارند و به دنبال مراکز معتبر اسکن کف پا میگردن، و هم از طرف متخصصین حوزه سلامت پا.
البته هر دو گروه حق دارند. علت هم جدید بودن تکنولوژی اسکن سه بعدی پا به نسبت دیگر روش های اسکن پا هست. تکنولوژی اسکن سه بعدی ابتدا در حوزه های صنعت مکانیک، سپس زمین شناسی، بعد از اون هنر و در دهه ی جدید هم پزشکی و بخصوص دندانپزشکی و ارتوپدی وارد شده.
پس قبل از شروع بحث در مورد اسکن سه بعدی پا، اگر با انواع روش های اسکن پا آشنایی ندارید، دو تا مطلب رو براتون آماده کردیم، “بهترین نوع اسکن کف پا کدام است؟” و یا “آشنایی با انواع اسکنر پا (Foot Scanner)“.

ارتزها (مثل کفی طبی و…) معمولا توسط متخصصین پا یا پزشکان پا و مچ پا برای درمان بسیاری از مشکلات پا و مچ پا تجویز می شود. ارتزهای تجویزی توسط متخصص پا بسیار برتر از انواع آماده است که در داروخانه ها یافت می شود. یکی از بهترین فناوری های موجود برای ارتزهای سفارشی، ارتز ساخته شده با اسکن سه بعدی پا است. بیایید ببینیم این فناوری چیست و چگونه می توانید از آن بهره مند شوید.

اسکن سه بعدی کف پا چیست؟

حالا سوال اینجاست که اصلا اسکن سه بعدی یعنی چه؟ جواب ساده هست. یعنی قالب گیری مجازی. فرض کنید میخواهیم از یک جسم قالبی تهیه کنیم، برای ساخت این قالب چیکار کنیم؟ قدیم ترها از گچ استفاده میکردن و یک قالب گچی از اون جسم میساختن. اما قرار نیست در حوزه پزشکی از گچ استفاده کنیم، اینجاست که به یک تکنولوژی تمیز و سریع و با دقت بالا نیاز داریم.

اسکن سه بعدی کف پا

هدف از اسکن سه بعدی کف پا چیست؟

خب تا اینجا متوجه شدیم که اسکن سه بعدی یعنی قالبگیری تمیز. حالا اصلا چرا باید قالب گیری کنیم؟ هرکجا نیاز به اندازه گیری دقیق ابعاد یک جسم داریم، از اون جسم قالب گیری میکنیم. در حوزه سلامت و پزشکی، هرچه دقت بیشتر باشد ارزیابی دقیقتر و درمان بهتر و سریع تر انجام میشه. پس هدف از اسکن سه بعدی پا یا کف پا، ارزیابی دقیقتر ناهنجاریهای ظاهری پا هست. دقیقا تاکید میکنم که ظاهری. چرا که ما قالب بیرونی پا رو داریم.

کاربرد اسکن سه بعدی کف پا چیست؟

در حوزه ارتوپدی فنی یا صنعت کفش و یا مطالعات کوهورت، برای ساخت تجهیزات کفی طبی و یا کفش طبی به ابعاد دقیق کف پا احتیاج داریم. هرچه کفی طبی طراحی شده بیشتر به قالب پای ما منطبق باشه احساس راحتی بیشتری داریم. (البته در بعضی ملاحظات و اصول درمانی، به اجبار و با هدف درمان تغییراتی در کفی طبی توسط متخصص داده میشه). مهمترین این ابعاد، ارتفاع قوس کف پا، طول قوس کف پا و مارجینهای کناره پاست. روش های قدیمی اندازه گیری ابعاد و شکل پا، قابلیت ارائه جزئیات دقیق از کف پا رو ندارن اما امروز این جزئیات در کمتر از 10 ثانیه با اسکن سه بعدی کف پا آماده شده. 

اسکن سه بعدی کف پا چطور انجام میشود؟

اسکن سه بعدی به وسیله دوربین و لیزر انجام میشود. لیزرها روی سطح جسم یک خط قرمز رنگ ایجاد میکنند و دوربینها محل برخورد این خط با سطح جسم رو ثبت میکنند. تصور کنید به طور مداوم از محل برخورد پرده لیزری با جسم تصویر برداری میشه و بعد این تصاویر در کنار هم قالب دقیقی از جسم رو تشکیل میدن. به این ترتیب مدل سه بعدی جسم که از هر طرف قابل اندازه برداری هست آماده میشه.

چه چیزی کفی های اختصاصی (ساخته شده برای هر فرد) را بهتر می کند؟

دلایل زیادی وجود دارد که چرا ارتزهای تجویزی بهتر از ارتزهای بدون نسخه یا “عمومی” هستند که می توانید به راحتی در داروخانه محل خود خریداری کنید.

اول اینکه، این ارتزها متناسب با اندازه و شکل پاهای خاص شما ساخته می شوند. این تضمین کننده راحتی آنها خواهند بود و پشتیبانی دقیق مورد نیاز کف پای شما را بر اساس اندازه و شکل پای شما فراهم می کنند. آنها با هر کفشی که می پوشید کاملاً جا می شوند.

دوم، از آنجایی که آنها سفارشی هستند، می توانند برای رفع نیازهای خاص شما طراحی شوند. برای مثال، اگر قوس‌کف پای بلند دارید، کف پای صاف یا پرونیشن دارید، ارتز شما می‌تواند برای اصلاح این مشکلات خاص طراحی شود.

در نهایت، ارتزهای تجویزی بیشتر دوام می‌آورند زیرا از مواد با کیفیت بالاتری نسبت به ارتزهای داروخانه ای ساخته شده‌اند و به سادگی فرسوده نمی‌شوند.

کدام روش اسکن پا برای ساخت کفی طبی مناسبتر است؟

اسکن پا برای ساخت اصولی و علمی و کاربردی و دقیقا منطبق بر نیاز بیمار، حتما دو مرحله دارد:

1. اسکن پا جهت تشخیص عارضه ها و نقاط پر فشار

مرحله اول اسکن پا با اسکنرهای سنجش فشار کف پاست، چرا که نیاز به اطلاعاتی مثل تفاوت فشار بین پای چپ و راست، نحوه دقیق توزیع فشار در جلو پشت و وسط پا، محل دقیق نقاط پر فشار کف پا، بررسی الگوهای راه رفتن، ماکزیمم و میانگین فشار وارد شده به هر نقطه از کف پا در هنگام راه رفتن و ایستادن و… داریم.
البته این نقاط پر فشار در حالت ایستادن و راه رفتن معمولا یکی نیستن، پس باید تست فشار سنجی کف پا هم به صورت استاتیک (ایستاده) و هم داینامیک (راه رفتن) انجام بشه. علاوه بر اون آنالیز حرکتی فرد و جابجایی های مرکز ثقل بدن رو لازم داریم.

حالا هرچه این اطلاعات تحلیلی از وضعیت توزیع فشار کف پا بیشتر و کاملتر باشه، تشخیص دقیقتر و علمی تر و طراحی کفی طبی دقیقتری رو داریم.

توجه کنید که اهمیت این مرحله تا چه حدی بالاست در نتیجه در اسکن پا برای تشخیص عارضه ها باید از اسکنر فشار کف پا استفاده کرد و نه از اسکنرهای نوری که با استفاده از یک عکس شبیه سازی توزیع فشار را انجام میدهند. هرچند اسکنرهای نوری توانایی اسکن راه رفتن فرد را ندارند.

2. اسکن پا جهت قالبگیری دقیق و انطباق کفی طبی بر قوس کف پا

در مرحله دوم برای اینکه کفی طبی رو کاملا منطبق بر قوس کف پا طراحی کنیم باید مدل سه بعدی کف پا رو داشته باشیم. در نتیجه اسکن سه بعدی کف پا رو لازم داریم تا در نرم افزار طراحی کفی طبی بتونیم همه ی جزئیات رو داشته باشیم. اگر دوست دارین راجع به انواع اسکنرهای پا بیشتر مطالعه کنید به مقاله “آشنایی با انواع اسکنر پا” سر بزنید.

اسکن سه بعدی پا,اسکن سه بعدی کف پا

تفاوت اسکن سه بعدی کف پا با اسکن کف پا (فشاری) چیست؟

اسکن فشار کف پا برای ارزیابی نقاط پر فشار کف پا در حالت ایستاده و راه رفتن استفاده میشه. این اسکنر برای شناخت عارضه ها و ناهنجاریهای ساختار و عضلات پا، ناهنجاری قامتی، تحلیل حرکتی و… استفاده میشه. پس در تشخیص حرفه ای بیماریها و ارزیابی تخصصی ابزار مهمی هست. اما اسکن سه بعدی پا برای اندازه گیری دقیق پا و کف پا در همه ابعاد استفاده میشه.

پیشنهاد میکنم برای آشنایی با انواع دستگاه های اسکن کف پا روی همین لینک کلیک کنید.

اسکن پا

کدام روش اسکن کف پا، صافی کف پا را مشخص میکند؟

تقریبا همه روش های اسکن کف پا ( اسکنر فشاری، اسکنر نوری، پدوسکوپ، اسکنر سه بعدی کف پا) ادعا میکنند که نوع قوس کف پا رو مشخص میکنن. اما در واقع فقط اسکنر فشار کف پا در تست راه رفتن توانایی کامل جهت تعیین نوع قوس کف پا را دارد.

همچنین در بحث کف پای صاف، دو نوع کف پای صاف وجود دارد:

  • کف پای صاف انعطاف پذیر
  • کف پای صاف سخت یا غیر قابل انعطاف

در تشخیص نوع کف پای صاف به اسکن داینامیک با اسکنر فشار کف پا احتیاج داریم تا حتی مواردی که با معاینه بالینی قابل دیدن نیستن هم مشخص بشن. برای آشنایی بیشتر با کف پای صاف مقاله ” کف پای صاف و کفی طبی پای صاف” رو پیشنهاد میکنم.

اسکن پا و کفی طبی

کفی های طبی دسته بندی های متفاوتی دارند. مثلا در یک دسته بندی به “از پیش ساخته شده” و “طراحی اختصاصی” تقسیم میشوند. در دسته بندی دیگر به “ساخته شده توسط فرایند کاهشی (دستگاه تراش)” و ” ساخته شده توسط فرایند افزایشی (پرینتر سه بعدی و یا تزریق) تقسیم میشوند. هر کدام از این کفی ها هم ویژگیهای منحصر به خود را دارد که بنا بر نظر متخصص استفاده میشود.
اما نکته ای که در همه این دسته بندی ها وجود دارد، تطبیق کفی طبی با عارضه های پا است. در نتیجه قدم اول برای انتخاب کفی طبی و یا طراحی اختصاصی کفی طبی اسکن پا است.

آیا اسکن سه بعدی برای بدن ضرر دارد؟

نه! به هیچ وجه. نقش لیزر در این دستگاه فقط ایجاد یه صفحه نوری متمرکز شده هست و اصطلاحا لیزرهای کم توان هستند. لیزرهای پر توان هم در پزشکی استفاده میشود اما در تکنولوژی اسکن سه بعدی نقشی ندارند.

آیا دستگاه اسکن سه بعدی کف پا در ایران وجود دارد؟

بله، شرکت پایافناوران فردوسی با برند تجاری پایاتک | PayaTek اولین تولیدکننده اسکنرهای سه بعدی حوزه سلامت در ایران است. دستگاه های اسکن سه بعدی کف پا و اسکنر سه بعدی کل پا از جمله محصولات صادراتی این شرکت با سطح بالای استانداردهای بین المللی است که توانسته علاوه بر خاورمیانه به بازار کشورهای اروپایی و کانادا ورود کند.

4.3 6 votes
رأی دهی به مقاله
Subscribe
Notify of

7 نظرات
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

هزینه اسکن سه بعدی کف پا را میفرمایید؟

اسکن سه بعدی برای ساخت کفش کاربرد داره؟

کف پای صاف با کفی طبی و اسکن کف پا قابل برطرف شدن هست؟ من خیلی کمر درد دارم.

سلام ممنون بابت مطالب مفیدتون