اسکن کف پا – بهترین نوع اسکن کف پا کدام است؟

اسکن کف پا با استفاده از صفحه فشار یا اسکنر فشار کف پا آزمایشی است که برای اندازه گیری و تجزیه و تحلیل نیروهایی که بر پاهای فرد هنگام انجام فعالیت های خود مانند راه رفتن، دویدن، بلند کردن بارها و…. اثر دارد، انجام می شود. این اندازه گیری با استفاده از یک دستگاه پیشرفته حاصل می شود. بنابراین یک تصویر واضح از فشار تجربه شده توسط هر قسمت از کف پا را تولید می کند. اسکن پا با صفحه فشار برای تعیین محل دقیق فشار اضافه ی پا ضروری است.

مطالب و مزایای عنوان شده در این مقاله، با توجه به امکانات موجود در اسکنر فشار کف پا شرکت پایاتک PT-SCAN بیان شده است.

اگر با انواع اسکنرهای کف پا آشنا نیستید پیشنهاد میکنم مقاله معرفی انواع دستگاه های اسکن کف پا را مطالعه بفرمایید.

همچنین در مقاله ای دیگر مطالعات تجربی محققان آمریکایی در کاربرد اسکنرهای فشار کف پا شرح داده شده است.

اسکن کف پا با اسکنر فشار کف پا چگونه انجام می شود؟

اسکن کف پا با صفحه فشار کاملا یک روش ساده و در عین حال کاملا تخصصی و جامع است که برای اجرای آن به چند دقیقه زمان نیاز است. متخصصین سلامت پا اسکن کف پا را به سه روش استاتیک (فرد ایستاده)، داینامیک (راه رفتن) و تعادل ایستا انجام می دهد. وقتی کسی روی صفحه فشار می دود یا راه می رود، توزیع فشار کف پای فرد در نواحی مختلف کف پا ثبت میشود.

فوت اسکنر پایاتک, اسکن پا

اسکنر فشار به رایانه متصل می شود و اطلاعات مربوط به توزیع فشار کف پا نمایش داده می شود. سنسورهای موجود در صفحه فشار، نیروهای وارد شده از کف پا به صفحه را ارزیابی میکنند. سپس اطلاعات را به صورت نمودار نمایش می دهند. نمودارهای مختلف این دستگاه شرح و تفسیر دقیقی از سلامت پا و مشخصه های گام برداشتن فرد ارائه میدهند.

چرا اسکن کف پا باید با اسکنر فشار کف پا انجام شود؟

شاید از فرایند انجام اسکن با اسکنر فشار کف پا تعجب کنید. این فرآیند دارای چندین مزیت است که آگاهی از آن به شما کمک میکند.

اجرای ساده و بدون مشکل برای بیمار

اول، اجرای آن ساده و آسان است. راه رفتن و ایستادن بر روی یک صفحه پهن شده روی زمین (مانند یک فرش یا قالیچه)، بسیار آسان و بدون مزاحمت است. همچنین نیازی به قرار دادن پا در شکل خاصی بر روی دستگاه نیست.  

آنالیز دقیق و جامع

دوم، آنالیز بسیار دقیق و جامع است زیرا توزیع با جزئیات کامل از فشار بدن بر روی پا را نشان می دهد. اصطلاحا سنجش فشار کف پا نقطه به نقطه انجام میشود. همچنین یک مقایسه از توزیع فشار بین دو پا ارائه می دهد.

امکان آنالیز وضعیت مرکز ثقل بدن در هنگام ایستادن و راه رفتن

سوم، اسکن با صفحه فشار امکان سنجش وضعیت مرکز ثقل بدن در زمان ایستادن و راه رفتن را دارد. این ویژگی بزرگی است که علاوه بر سنجش وضعیت اندام تحتانی، میتوناد عارضه های سیستم اسکلتی – عضلانی را مشخص کند.

ارائه نمودارهای حرکت شناسی و نظارت بر روند درمان با نموادرهای بالانس اسکرین

چهارم، اسکن کف پا با صفحه فشاری امکان مطالعه کامل حرکت شناسی افراد را فراهم کرده. نمودارهای بالانس اسکرین، امکان سنجش وضعیت سلامت پای اسکن شده در مقایسه با یک پای کاملا سالم ایده آل را (بدون در نظر گرفتن وزن و سایز پا) به متخصص میدهد. بنابر این حتی اثرگذاری درمان و وسایل کمکی (کفی های طبی و بریس ها) به راحتی قابل مقایسه و بررسی است. درنتیجه همیشه روند درمان و بهبودی در کنترل متخصص است.

امکان بررسی دردهای مزمن و لحظه ای

پنجم، اسکن کف پا با صفحه فشاری امکان بررسی دردهای مزمن کف پا را فراهم میکند. افرادی که با شروع راه رفتن احساس درد دارند یا با گذشت زمانی از راه رفتن درد را احساس میکنند، دچار دردهای مزمن یا موضعی هستند. در نتیجه برای بررسی علت این درد حتما نیاز به آنالیز راه رفتن دارند. برای این افراد، متناسب با نتیجه ی اسکن پا در هنگام راه رفتن کفی طبی ساخته میشود.

اسکن داینامیک و سنجش واقعی فشار پا

ششم، اسکن کف پا با استفاده از اسکنر فشار کف پا یک اسکن پای واقعی است!!! برای سنجش فشار کف پا، باید پای انسان به یک صفحه فشار وارد کند و این فشار ثبت شود. در نتیجه نیاز به وجود سنسورهای سنجش فشار در دستگاهی است که با آن عمل اسکن پا انجام میشود. سنجش فشار کف پا با دستگاهی که صرفا تصویربرداری از کف پا انجام میدهد، واقعی نیست و صرفا تقریب غیر دقیقی است. لطفا دقت کنید که اسکن پا به شکل صحیح باید در هنگام راه رفتن انجام شود، و صرفا اسکن پا در حالت ایستاده سنجش صحیحی برای عارضه شناسی و انتخاب طرح درمان نیست.  

اسکن کف پا,اسکن پا
اسکن کف پا

اسکن کف پا برای کمردرد

بسیاری از کمردردها به دلیل توزیع نابرابر نیروها در پاها بوجود می آیند. بنابراین ، تجزیه و تحلیل اسکن کف پا با صفحه فشاری برای تشخیص و درمان شرایط متنوع ناشی از این عدم تعادل فشار ضروری است.

اسکن کف پا برای نوروپاتی محیطی

فشار کف پا تأثیر مستقیمی بر راه رفتن شما دارد. توصیف راحتتر این مورد، حالتی است که هنگام راه رفتن، ایستادن یا دویدن به بدن خود می گیرید. این تأثیر به دلیل پشتیبانی از پاها و کاهش درد یا راحتی بیشتر در هنگام ایستان یا راه رفتن ایجاد می شود. اسکن پا با صفحه فشار برای ارزیابی بیماران مبتلا به نوروپاتی محیطی مهم است. نوروپاتی محیطی وضعیتی است که منجر به ضعف عضلات ساختارهای محیطی می شود که مفهوم آن توزیع فشار ناهموار بر روی پا است. بنابراین ، اسکن با صفحه فشار، دانش لازم را برای درمان بیماری در اختیار متخصص ارتز قرار می دهد.

اسکن کف پا برای درد اندام تحتانی و پا

برخی از شرایط خاص مانند بیماری سیستم اسکلتی عضلانی اغلب منجر به ضعیف شدن عضله محیطی می شود. مفهوم چنین شرایطی توزیع نابرابر نیروی بدن است که به معنای راه رفتن ضعیف است و در نهایت فرد دردهای اندام تحتانی را تجربه می کند. با استفاده از اسکنر فشاری اطلاعات لازم را در مورد توزیع فشار برای متخصص جهت تجویز درمان متناسب با چنین شرایطی و تسکین درد فراهم می کند.

اسکن کف پای ورزشکاران

اجرای اسکن با صفحه فشار در تشخیص و درمان انواع عارضه های اندام تحتانی از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. این امر برای ورزشکاران نیز ضروری است زیرا دانش وآگاهی در مورد توزیع فشار کف پا، شناخت آنها از بدن خود را افزایش می دهد و عملکرد آنها را بسیار بهبود میبخشد. در نتیجه اطمینان می دهد به خودشان آسیب نمی رسانند.

بهترین کلینیک اسکن کف پا کدام است؟

بهترین کلینیک های اسکن کف پا، کلینیکهایی هستند که اسکن کف پا رد حالت ایستادن، راه رفتن و اسکن سه بعدی پا را به شما ارائه دهند. همچنین با دقت بالا کفی طبی شما را منطبق با نیاز راحتی یا درمانی شما طراحی کنند.

مطالب مرتبط:

مقالات مرتبط با دستگاه اسکن کف پا

3.7 3 votes
رأی دهی به مقاله
Subscribe
Notify of

3 نظرات
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب بسیار مفیدی بود. با آرزوی موفقیت برای تیم پایاتک.
فقط اگر امکانش هست یک مقاله در زمینه مقایسه دقیق بین دستگاه اسکن فشار و گیت هم داشته باشید. ممنون میشم.

اسکنر شما میزان فشار کف پا را به صورت عدد میده؟