ترکیب بدنی (Body Composition) چیست؟

ترکیب بدنی یا بادی کامپوزیشن (Body Composition) معمولاً درصد چربی بدن، استخوان و توده عضلانی بدن شما را توصیف می کند. از آنجایی که وزن به تنهایی ممکن است نشانگر خوبی برای سلامتی شما نباشد، “ترکیب بدنی” که عمدتاً بر توزیع مولکولی بدن یعنی پروتئین ها، لیپیدها، کربوهیدرات ها و سایر عناصر تمرکز دارد، در بررسی سلامت جسمانی استفاده می شود.
ترکیب بدنی به عنوان یک معیار مناسب برای ارزیابی سلامتی در بزرگسالان و کودکان است.

چرا اندازه گیری ترکیب بدنی مهم است؟

اغلب این موضوع نادیده گرفته می شود که دو فرد با جنسیت و وزن یکسان میتوانند از نظر ظاهری کاملاً متفاوت به نظر برسند زیرا ترکیب بدنی متفاوتی دارند. در واقع مقدار چربی، استخوان، آب و ماهیچه را توصیف می کند. اندازه گیری ترکیب بدنی، آرایش منحصر به فرد بدن خود را به شما می گوید و به شما کمک می کند تا مناطقی را که باید روی آنها برای بهبود سلامت و تندرستی کلی خود کار کنید، شناسایی کنید.

تجزیه و تحلیل ترکیب بدنی روشی است برای توصیف ساختار جسم انسان، با تمایز بین چربی، پروتئین، مواد معدنی و آب بدن به شما تصویری فوری از سلامتتان ارائه می دهد.

بروزترین تکنولوژی تجزیه و تحلیل ترکیب بدنی، اسکن سه بعدی بدن است. این کار توسط یک اسکنر سه بعدی انجام می شود.

ترکیب بدن, اسکنر 3بعدی بدن

ترازو یا ترکیب بدنی؟ | تأثیر شاخص های ترکیب بدنی در تناسب اندام

آیا از وزن کردن خود پس از انجام تمرین‌های مداوم بدنی هراس دارید؟ آیا پس از هفته‌ها تمرین، هنوز وزنتان ثابت است؟ با وجود اینکه ترازو نشانگر وزن فیزیکی شماست اما قادر به تشخیص ترکیب بدنی شما نیست. ترکیب بدنی یا بادی کامپوزیشن چیست و چه تأثیری روی سلامت بدن دارد؟ چگونه می‌توان در هر لحظه نسبت به بافت‌های گوناگون بدن خود اطلاع دقیقی پیدا کرد؟ استفاده از دستگاه اسکنر سه بعدی پایاتک چگونه به تناسب اندام شما کمک می‌کند؟ با ما همراه باشید تا به تمامی این پرسش‌ها پاسخ دهیم.

آیا عدد ترازو نشان‌دهنده‌ی ترکیب بدنی (Body Composition) شماست؟

اگر به دنبال رسیدن به اندام دلخواه خود هستید باید مسیری درست و مطمئن را برای این کار انتخاب کنید. ممکن است روزهای زیادی ورزش کنید و پس از اندازه‌گیری وزن، هیچ تغییری را در عدد ترازو مشاهده نکنید. این موضوع می‌تواند بسیار ناامیدکننده باشد؛ اما نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که تنها نباید برای رسیدن به عدد خاصی تلاش کنید. در حالی که وزن شما روی ترازو تغییر نکرده، اما سایزتان کمتر شده است و حتی ممکن است عضلات خود را تقویت کرده و چربی‌ها را سوزانده باشید. آیا ترازو می‌تواند تمام این‌ها را با جزئیات به شما نشان دهد؟

بدن شما متشکل از بافت‌های عضلانی، چربی، استخوان، مایعات و … است. از لحاظ ترکیب بدنی می‌توان بدن انسان را به دو بخش تقسیم کرد: حجم‌های بدون چربی و حجم‌های چربی. بادی کامپوزیشن درصد عضله‌ها و چربی‌های موجود در بدن را به شما نشان می‌دهد.

عددی که ترازو نشان می‌دهد لزوماً نشانگر حجم بالای چربی در بدن شما نیست. گاهی حتی بالا بودن عدد اندازه‌گیری‌شده به دلیل بافت عضلانی حجیم شماست. چراکه وزن چربی‌ها از وزن عضلات بدن کمتر است اما چربی‌ها حجم بیشتری اشغال می‌کنند و بدن را از حالت متناسب و شکیل خارج می‌کنند.

راه‌حلی برای تشخیص ترکیب بدنی

کسانی که به‌طور دقیق از میزان ترکیب بدنی خود آگاهی دارند می‌توانند با انجام ورزش‌های درست و برنامه‌ریزی برای تغذیه‌ی بهتر، بدون آسیب‌رسانی به سلامتی خود به تناسب اندام دلخواه دست پیدا کنند. برای اندازه‌گیری شاخص های ترکیب بدنی می‌توان از دستگاه اسکنر سه بعدی پایاتک بهره برد. این دستگاه تمامی بافت‌های بدن شما را با جزئیات دقیق به شما نشان می‌دهد.

برای رسیدن به هدف خود در تناسب اندام، تنها تکیه کردن به عددی که ترازو نشان می‌دهد کار صحیحی نیست. اگر کسی که وزن بالای او ناشی از حجم عضلانی بدن باشد تنها با اطمینان به عدد ترازو برای خود برنامه‌ی تغذیه و ورزش تعیین کند ممکن است مسیر اشتباهی را انتخاب کند که منجر به از بین رفتن بافت‌های عضلانی بدن و در نتیجه آسیب به سلامت جسمانی او شود. برای پیشگیری از چنین مشکلاتی باید در شاخص های ترکیب بدنی خود تعادل ایجاد کنید. این کار از طریق دستگاه‌های اسکنر سه‌بعدی بدن امکان‌پذیر است.

چگونه ترکیب بدنی خود را بهبود دهیم؟

شاید در گذشته تنها شیوه‌ی اطلاع از پیشرفت در مسیر ورزشی، تکیه به عدد ترازو بود اما امروزه با بهره‌گیری از دستگاه‌ها و ابزارهای به‌روز و دقیق می‌توان مسیر رسیدن به هدف را کوتاه‌تر کرد. اهمیت اسکن سه بعدی بدن در ورزش این است که می‌توانید از ترکیب بدنی خود آگاه شوید. اسکنر سه بعدی پایاتک تمامی این شاخص‌های ترکیب بدنی را در اختیار شما قرار می‌دهد تا برنامه‌ی غذایی و ورزشی خود را با دقت بالایی تنظیم کنید.

برای این کار در ابتدا باید تعیین کنید که چه میزان کالری در طول روز دریافت می‌کنید. سپس با برنامه‌ریزی دقیق غذایی از میزان کالری دریافتی خود بکاهید و با انجام ورزش‌های صحیح چربی‌های بدن را سوزانده و بافت‌های عضلانی را تقویت کنید. البته برای این برنامه‌ریزی نیاز به مشورت با افراد متخصص دارید.

اسکنر سه بعدی بدن پایاتک

کاملترین آنالیز ترکیب بدنی با استفاده از
آنالیزور سه بعدی بدن PT-3D FIT

ترکیب بدنی سالم: معیاری برای رسیدن به سلامتی و زیبایی

برای رسیدن به بهترین نتیجه سعی نکنید که مسیری طولانی و دشوار را در مدت زمان کمی سپری کنید. این کار موجب آسیب‌های گوناگون به بدن می‌شود. چه در تغذیه و چه در ورزش همواره قدرت بدنی خود را در نظر داشته باشید.

هر چند وقت یک بار باید میزان شاخص‌های ترکیب بدنی خود را اندازه بگیرید تا بتوانید مسیر رسیدن به اندامی ایده‌آل را با جزئیات بیشتری طراحی کنید. برای این کار می‌توانید از دستگاه‌های آنالیز سه‌بعدی که مدلی دقیق از بافت‌های بدنی را به شما نمایش می‌دهند بهره بگیرید. دستگاه اسکنر سه بعدی پایاتک نمونه‌ای از چنین ابزاری است.

دقت کنید که فاکتورهای زیادی وجود دارند که ممکن است کنترل وزن را از دستتان خارج کنند. کم‌کم با شناسایی و از بین بردن این فاکتورها و آنالیز بدن خود می‌توانید کنترل بهتری روی اوضاع داشته باشید و پس از مدتی به نتیجه‌ای رضایت‌بخش دست پیدا کنید.

چگونه ترکیب بدنی را اصلاح کنیم؟

ترکیب بدنی شما از توده چربی و توده بدون چربی تشکیل شده است. شما می توانید آن را با کاهش چربی بدن، افزایش عضلات یا هر دو بهبود ببخشید. هر یک از این تغییرات منجر به کاهش درصد چربی شما می شود که به عنوان یک عدد واحد در نظر گرفته می شود که ترکیب بدنی شما را توصیف می کند.

اکثر مردم می دانند که رژیم غذایی و ورزش می تواند بر وزن و ترکیب بدنی تأثیر بگذارد. با این حال، تأثیر آنها بر ترکیب بدنی همیشه ساده نیست. با این وجود، یک شروع خوب، رعایت برخی از اصول اولیه تغذیه و فعالیت بدنی و ورزش است.

اهمیت تغذیه در بادی کامپوزیشن

خوردن غذاهای مناسب در زمان مناسب و در اندازه مناسب برای بهبود ترکیب بدنی بسیار مهم است. وعده های غذایی باید متناسب با نیازهای بدن تنظیم شوند تا به بدن آنچه برای سوخت و ساز نیاز دارد و سیستم عضلانی سوختی را که جهت گردش صحیح و بیشتر نیاز دارد و همچنین آنچه بدن جهت بازیابی (recovery) پس از فعالیت را نیاز دارد، در دسترس باشد.

بین ورزش و تغذیه، بخش تغذیه تغییر دهنده بازی خواهد بود. هنگامی که رژیم غذایی شما تمیز و پر از غذاهای تازه کم چرب باشد، کاهش وزن و چربی بدن را مشاهده خواهید کرد و انرژی بیشتر و خواب با کیفیت بهتری خواهید داشت.

کالری یکی از مهمترین عواملی است که باید در نظر گرفته شود. اگر به طور مداوم کالری بیشتری نسبت به مصرف بدنتان مصرف کنید، وزن اضافه خواهید کرد. به همین ترتیب، اگر به طور مداوم کالری کمتری نسبت به مصرف بدنتان مصرف کنید، وزن کم خواهید کرد.

پس از در نظر گرفتن میزان کالری دریافتی، به این فکر کنید که آیا پروتئین و فیبر کافی می خورید یا خیر. پروتئین برای همه مهم است، اما اگر فعال هستید یا در تلاش برای افزایش عضله یا کاهش چربی هستید، ممکن است به پروتئین بیشتری نیاز داشته باشید.

فیبر همچنین دارای چندین فواید سلامتی است و می تواند احساس سیری و رضایت بعد از غذا خوردن را افزایش دهد. می توان آن را از انواع غذاهای گیاهی از جمله لوبیا، غلات کامل، آجیل و سبزیجات به دست آورد. اگر می‌خواهید ترکیب بدنی و سلامتی خود را بهبود ببخشید، کنترل کالری، پروتئین و فیبر خود نقطه خوبی برای شروع است.

ترکیب بدنی,body composition

چرا به ترکیب بدنی توجه کنیم؟

کنترل ترکیبات بدنی فواید زیادی دارد، از جمله:

  • کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2، فشار خون بالا و بیماری قلبی
  • افزایش توانایی عملکردی که به ما امکان این را میدهد که راحتتر ورزش کنیم یا فعالیت روزانه بهتری داشته باشیم
  • ترکیب بدنی مناسب باعث متابولیسم صحیح و کالری سوزی بهتر در طول روز میشود
  • بهبود اثربخشی کاهش وزن طولانی مدت
  • اندام خوش فرم

ترکیب بدنی چگونه بر متابولیسم من تأثیر می گذارد؟

متابولیسم ما معیاری است که نشان می دهد چقدر کالری در یک دوره زمانی می سوزانیم. متابولیسم شامل فرآیندهایی برای فعال نگه داشتن بدن، هضم و تجزیه، استفاده و/یا ذخیره سوخت است. هر چه سوخت و ساز بدن ما بالاتر باشد، کالری بیشتری می سوزانیم. متابولیسم بالاتر برای کاهش وزن و سلامتی مطلوب است. بدن برای حفظ عضلات به انرژی (کالری) بیشتری نسبت به حفظ چربی نیاز دارد. بنابراین، داشتن درصد بیشتری از عضله می تواند متابولیسم شما را افزایش دهد. از سوی دیگر، رژیم غذایی بدون ورزش می تواند منجر به از دست دادن عضلات شود و این امر متابولیسم شما را کاهش می دهد.

ژنتیک و ترکیب بدنی

آیا تا به حال توجه کرده اید که در اکثر موارد، خانواده ها شکل و اندازه بدن مشابهی دارند؟ سلامت ژنتیکی شما را می‌توان با سلامت کلی مادرتان (و حتی تغذیه او) در زمانی که او شما را باردار بود، به اضافه ژن‌هایی که از والدینتان به ارث برده‌اید، تعیین کرد.

وراثت تا 90 درصد بر تغییرات شاخص توده بدنی (BMI) شما تاثیر گذار است. با این حال، ما می دانیم که اگر معیارهای ترکیب بدن خود را نمی دانید، مانند توده چربی و توده بدون چربی، BMI به تنهایی شاخص درستی از سلامت شما نیست. طبق مطالعات متعدد، وراثت نسبت به سن، جنسیت، تعداد فرزندان، سطح ورزش و سیگاری بودن یا نبودن، بر ترکیب بدن تأثیر بیشتری دارد.

ترکیب بدنی و ورزشکاران

سایز و ترکیب بدنی دو مورد از مهمترین عناصر تناسب اندام برای موفقیت در بسیاری از ورزش ها هستند. بسیاری از ورزشکاران روی این دو مورد تمرکز می کنند تا به بهترین شکل ممکن برای ورزش خود دست یابند. در نتیجه، بسیاری از تمرینات یا تمرینات روتین فقط برای تغییر سایز و ترکیب بدنی در نظر گرفته شده است. تمرین ها در توزیع و تناسبات ماهیچه ها و چربی ها و سایزهای بدن بسیار موثر هستند، اما در تغییر اندازه بدن مانند طول و قد کمتر اثر دارند.

 ترکیب بدنی، مانند میزان چربی و توده عضلانی، به طور قابل توجهی بر عملکرد ورزشکاران تأثیر داشته است. بسیاری از ورزشکاران روی این موارد تمرکز می کنند تا به بهترین فرم و سطح آمادگی ممکن برای ورزش خود دست یابند. در نتیجه، بسیاری از تمرینات یا تمرینات روتین فقط برای تغییر سایز و ترکیب بدنی در نظر گرفته شده است.

شناور بودن در آب و بادی کامپوزیشن

اگر چگالی جسمی بیشتر از آب باشد، غرق می شود. وقتی صحبت از شناور شدن در آب برای انسان ها می شود، تفاوت های کلی جنسیتی وجود دارد. از نظر ژنتیکی مردان نسبت به زنان توده عضلانی بیشتری دارند که در نتیجه شناوری کمتری دارند. این یعنی زنان بیشتر از مردان می توانند شناور شوند.

سن نیز یک عامل در بازی است. چگالی چربی کمتر از ماهیچه است، کودکان و نوجوانان چربی کمتری نسبت به بزرگسالان دارند، بنابراین به همین دلیل غرق شدن برای آنها راحت تر از شناور شدن است.

همچنین افرادی که استخوان و عضلات بیشتری دارند، از نظر علمی بیشتر از افرادی که ساختار کوچک‌تری دارند، غرق می‌شوند.

به طور خلاصه، توانایی شما برای شناور شدن توسط ترکیب بدنی شما تعیین می شود. به عبارت دیگر، اگر لاغر و عضلانی هستید و درصد چربی بدنتان کم یا حتی نرمال است، به احتمال زیاد به طور طبیعی غرق خواهید شد. اگر درصد چربی بدن شما بیشتر است، احتمال اینکه شناور شوید بیشتر است.

4 4 votes
رأی دهی به مقاله
Subscribe
Notify of

4 نظرات
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

فکر نمیکردم ترکیب بدن روی فشار و دیابت هم اثر بذاره.

قسمت آخر که راجع به ترکیب بدن و شناور بودن هستش واقعا جالب بود. علمی در عین حال خواندنی. خیلی خوبه که در این مقاله صرفا به اطلاعات تکراری و بیهوده پرداخته نشده.

آیا با دارو هم میشه ترکیب بدنی رو اصلاح کرد؟