وقتی که پرخوری خوب است

اکثر افراد برای رسیدن به تناسب اندام به دنبال کاهش وزن هستند. اما این موضوع قطعیت ندارد و ممکن است افرادی نیز به دنبال افزایش وزن باشند که از جمله این افراد می ‌توان به ورزشکاران اشاره کرد. همان طور که می دانید استفاده از داروها برای افزایش وزن می تواند عوارض بسیار زیادی به همراه داشته باشد. بنابراین شما می توانید با یک تغذیه اصولی به وزن ایده آل خود برسید. دقیقاً این موضوع را می توان برای ورزشکاران و افرادی که نیاز به افزایش وزن دارند به این مثال تشبیه کرد، وقتی که پرخوری خوب است. زیرا شما می توانید به راحتی با افزایش غذا و به اصطلاح پرخوری وزن مورد نیاز خود را اضافه کنید. البته دقت داشته باشید زمانی این پرخوری به شما کمک می کند که نکاتی مانند نوع رشته ورزشی، وزنی که باید اضافه شود، استفاده از غذاهای سالم و… را در نظر داشته باشید.

در ادامه مطلب قصد داریم اطلاعات بیشتری در مورد وقتی که پرخوری خوب است در اختیار شما دوستان عزیز قرار دهیم. پس با ما همراه باشید. 

وقتی که پرخوری خوب است در ورزشکاران:

در این جا ما می خواهیم به عنوان وقتی که پرخوری خوب است بپردازیم و توضیح دهیم که این موضوع در بعضی زمان ها می تواند کمک کننده باشد. اما چرا پرخوری خوب است؟ و چه زمان هایی باید این کار انجام شود؟ در واقع می توان گفت ممکن است در بعضی از مواقع ورزشکاران نیاز به افزایش وزن داشته باشند و تصمیم بگیرند تا وزن خود را اضافه کنند. زیرا ممکن است به دلایلی کاهش وزن داشته و باید به وزن نرمال خود برسند یا این که حتی در وزن نرمال قرار دارند و می خواهند یک پله از آن بالاتر بروند. در این زمان است که می توان عنوان وقتی که پرخوری خوب است را برای آن ها بیان کرد. یعنی آن ها برای این افزایش وزن باید حتماً میزان کالری دریافتی‌شان را در طی روز افزایش دهند تا بتوانند به وزن مورد نظر خود برسند.

البته دقت داشته باشید که همه ورزشکاران از یک برنامه غذایی مشخص استفاده نمی کنند و آن ها باید با توجه به رشته ورزشی که دارند برای رسیدن به وزن نرمال و ایده آل خود کالری، کربوهیدرات، پروتئین و چربی دریافت نمایند. برای مثال رشته ‌هایی مانند کوهنوردی یا شنا نیاز به کربوهیدرات بیشتری نسبت به دیگر رشته ها خواهند داشت. زیرا در این رشته ها اگر میزان کمی چربی هم در کنار عضله ها وجود داشته باشد مشکل ساز نخواهد بود. اما در رشته هایی همچون بدنسازی استفاده از مواد غذایی عضله ساز بسیار مهم است و نباید هیچ گونه چربی وجود داشته باشد.

در ذیل سعی کرده ایم چند مورد از رشته های ورزشی و وقتی که پرخوری خوب است را برای آن ها توضیح دهیم. 

پرخوری خوب است

افزایش وزن و رسیدن به وزن نرمال در ورزشکاران:

کشتی: 

اکنون که در حال توضیح وقتی که پرخوری خوب است و رشته های ورزشی هستیم بهتر است به رشته پرطرفدار کشتی بپردازیم. در واقع وزن کشی در کشتی اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت. بنابراین در صورتی که کشتی گیر قبل از مسابقات دچار کاهش وزن گردد باید حتماً برای رسیدن به وزن نرمال، وزن اضافه کند. بنابراین می توان عنوان وقتی که پرخوری خوب است را برای آن ها بیان کرد.

به طور کلی کشتی گیران برای آن که بتوانند با افزایش غذا به وزن ایده آل خود برسند باید به چند نکته مهم توجه کنند. مثلاً این که به وعده های اصلی غذا به خصوص صبحانه توجه داشته باشند. همچنین به این افراد توصیه می ‌شود تا بلافاصله پس از پایان تمرینات از نوشیدنی های پر کربوهیدرات و همچنین پروتئین استفاده نمایند. دقت داشته باشید که مصرف میان وعده های باکیفیت و همین طور لقمه های آخر شب نیز می توانند تاثیر چشمگیری در افزایش وزن داشته باشند. یک نکته بسیار مهم دیگر که کشتی گیران باید به آن دقت داشته باشند خواب کافی است. زیرا در غیر این صورت حتی  تغذیه مناسب نیز تاثیری نخواهد داشت. 

بدنسازی و رسیدن به وزن نرمال: 

یکی دیگر از مواردی که می توان برای وقتی که پرخوری خوب است بیان کرد زمانی است که شما به عنوان یک بدنساز به دنبال افزایش وزن هستید. زیرا بالا بردن وزن در این رشته ورزشی اهمیت بسیار زیادی دارد. به گونه ای که تمام افراد مبتدی و حرفه ‌ای در ابتدا باید حتماً وزن خود را افزایش دهند. زیرا در بدنسازی اگر افزایش وزن وجود نداشته باشد سرعت پیشرفت کاهش پیدا می کند. البته دقت داشته باشید افزایش وزن در بدنسازی باید کاملا اصولی پیش رود و تمرکز بر روی ماهیچه ها بیشتر شود. همچنین باید چربی در کمترین سطح ممکن مصرف گردد. 

پرخوری خوب است

علاوه بر آن بهتر است بدانید که برای رسیدن به وزن نرمال و افزایش وزن در بدنسازی نباید در مصرف غذا زیاده روی نمایید. زیرا افزایش وزن بیش از یک کیلوگرم در هفته مناسب نمی باشد. بنابراین بهتر است حتماً رژیم غذایی مناسبی را رعایت نمایید. مصرف کالری و پروتئین نیز می تواند تاثیر بسیار زیادی در رسیدن به وزن ایده آل شما داشته باشد. 

دوچرخه سواری: 

در واقع دوچرخه سواران به انرژی بسیار زیادی نیاز خواهند داشت. بنابراین به آن ها پیشنهاد می‌ شود که اگر قصد دوچرخه‌ سواری برای ساعات طولانی را دارند حتما غذای بیشتری مصرف کنند. پس آمادگی برای مسابقات دوچرخه سواری و تمرینات آن را نیز می توان به عنوان وقتی که پرخوری خوب است مطرح کرد. زیرا دوچرخه سواران باید برای جلوگیری از تغییرات ناگهانی در بدنشان مانند کاهش میزان قند خون آمادگی کامل داشته باشند. 

یک نکته دیگر برای دوچرخه سواران و وقتی که پرخوری خوب است آن است که دوچرخه سواران باید تغذیه ای شامل ۳۰ درصد پروتئین، ۴۰ درصد کربوهیدرات و ۳۰ درصد چربی داشته باشند‌. البته در روزی که ورزش می کنند نباید چربی و پروتئین مصرف کنند و مصرف کربوهیدرات ها پیشنهاد می شود. زیرا کربوهیدرات ها انرژی مورد نیاز آن ها را تامین می کنند. همچنین توصیه می شود که از خوردن غذا به صورت یکجا بپرهیزند و سعی کنند غذاهای خود را در حجم های کم اما به صورت مداوم میل نمایند.

0 0 votes
رأی دهی به مقاله
Subscribe
Notify of

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments