پا درد عصبی چیست؟

پا درد عصبی مستقیما با اعصاب پا در ارتباط است، اعصاب در ساق پا ممکن است در اثر عوامل محرک مکانیکی یا شیمیایی ملتهب ، فشرده یا تخریب شوند. علت این درد میتونه عوامل مختلفی مثل پوشیدن کفش نامناسب، یا وجود تومور های سرطانی در انگشتان پا یا حتی دیابت و… باشه. در موارد خاص علت پادرد عصبی میتواند مشکلات مربوط به ستون فقرات و سیستم اسکلتی باشد.

سه علت شایع پادرد عصبی موارد زیر هستند:

پا درد عصبی به علت مشکلات نخاعی

پا درد عصبی میتونه ناشی از مشکلات ستون فقرات شما باشه و این درد زمانی به سراغتون میاد که مشکل خاصی در ستون فقرات، علائمی از درد سیاتیک رو در عصب پا به وجود بیاره. این درد از طریق اعصاب به پایین، یعنی انگشتان و کف پا منتقل میشه و پا درد عصبی به سراغتون میاد.

سیاتیک چیست؟

عصب سیاتیک طولانی ترین عصب بدن انسان است که از ناحیه تحتانی ستون مهره ها و از مجاورت دیسک های پایینی کمر منشا گرفته و به سمت استخوان لگن و باسن امتداد می یابد و سپس از پشت ران وارد ساق پا می شود. 

درد سیاتیک زمانی اتفاق میوفته که رشته های عصبی ستون فقرات که سیاتیک رو میسازن تحت فشار باشن.

کدام درد های سیاتیک به ستون فقرات مربوط است؟

  • تنگی ستون فقرات کمری
  • سرخوردگی مهره کمر
  • دیسک بیرون زده کمر
پادرد عصبی چیست؟,پاسچر

پادرد عصبی  به علت آسیب دیدگی عصب های پا

درسته که احتمال بروز پا درد عصبی به علت ناهنجاری های ستون فقرات زیاده اما خوبه که بدونید در پا، رشته های عصبی وجود داره که احتمال آسیب دیدگی اونها زیاد است.

عوامل موثر در آسیب دیدگی عصب های پا چیست؟

علاوه بر این احتمال سخت یا ضخیم شدن لایه زیر پوست انگشتان پا هم جود داره. این مشکل در گذر زمان و بر اثر اصطکاک زیاد به وجود میاد. همچنین ضخیم شدن بافت های اطراف رشته های عصبی کف پا هم موجب درد در کف پا میشه. پس از سلامت پاهاتون غافل نشید!

نوروپاتی دیابتی

نوروپاتی دیابتی چیست؟

نوروپاتی دیابتی به انواع آسیب های عصبی ناشی از دیابت گفته میشه. علائم نوروپاتی با توجه به محل آسیب دیدگی عصب متغیراست. بیشتر از 90 درصد افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و 2 درگیر نوروپاتی دیابتی هم هستند.

عواملی که باعث ابتلای بیماران دیابتی به نوروپاتی میشوند چیست؟

  • افزایش سن
  • مصرف الکل
  • مصرف محصولات تنباکو

علائم  پا درد عصبی ناشی از نوروپاتی دیابتی چیست؟

  • احساس شوک الکتریکی در برخی نواحی
  • درد که معمولا در هنگام شب تشدید و سبب بروز برخی اختلالات در خواب میشود.
  • درد در هنگام لمس پوست
  • گزگز، سوزش، درد تیز یا تیرکشیدن در پا یا انگشتان پا

این علائم زمانی بروز میکند که تغییراتی در عروق خونی، سوخت و ساز بدن، سیستم ایمنی بدن یا کانال های کلسیمی و سدیمی بدن ایجاد شود. و بی توجهی و عدم درمان آنها موجب زخم های دیابتی میشود که درمان آنها دشوار است.

زخم پای دیابتی چگونه است؟

به دنبال نوروپاتی، پای فرد دیابتی دچار بی حسی میشود و آسیب های وارده به پا را احساس نمیکند.  از اولین نشانه های زخم پای دیابتی پینه کالوس است که ناشی از فشار بیش از حد به کف پا می‌باشد.

چگونه علت پا درد عصبی را تشخیص دهیم؟

برای تشخیص دلیل پادرد عصبی باید به دکتر مراجعه کرد چون بعد از تشخیص، باید درمان شروع شود. با توجه به اینکه دلایل ایجاد درد متفاوت است، بسته به علائم و ناحیه بروز درد تشخیص انجام میشود.

اگر پا درد عصبی مربوط به ستون فقرات باشه و ریشه در ناهنجاری های قامتی داشته باشد با مراجعه به پزشک و تست آنالیز ناهنجاری های قامتی ( پاسچر ) مشکل شناسایی و مراحل درمان شروع میشود.

 اگر مشکل از نوروپاتی دیابتی باشد باید سریعا اسکن های فشار کف پا انجام بشه تا علاوه بر شروع درمان، از زخم های دیابتی که در ابتدا با این درد شروع میشوند جلوگیری شود.

پا درد,آنالیز گیت,راه رفتن,اصلاح راه رفتن
5 2 votes
رأی دهی به مقاله
Subscribe
Notify of

2 نظرات
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

سلام
ممنون بابت اطلاعات کامل تون

بسیار عالی خیلی جالب و مفید بود