نصب نرم افزار و تنظیمات

هارد دیسک (فلش) همراه با دستگاه مشتمل بر فایل‌های نصبی، کالیبراسیون و دستوالعمل‌های نصب و اسکن موجود است. در فولدر PT-ScanSuit Software نرم افزار PT-ScanSuit

  1. فلش را به کامپیوتر خود وصل کنید.
  2. فایل نصبی نرم افزار PT-ScanSuit را اجرا کنید.
  3. پس از باز شدن فایل، تیک لازم را بزنید تا دکمه Install سبز رنگ شود.
  4. کلید Install را بزنید و منتظر بمانید تا کلید Finish نشان داده شود.
  5. Finish را بزنید.
  6. به آدرس C:\Payatek\PT-ScanSuit مراجعه کنید و PT-ScanSuit.exe را اجرا نمایید.

توجه: در صورت عدم توانایی در نصب با پشتیبانی تماس بگیرید.

توجه: سیستم عامل کامپیوتر شما باید Windows 10 64x یا جدیدتر باشد.

برای این کار باید در زبانه settings، گزینه Report Options را انتخاب کنید. سپس می‌توانید گزارش خروجی دستگاه را مختص شرکت یا کلینیک خودتان کنید. اضافه کردن لوگو، اطلاعات نوشتاری از قبیل نام و آدرس و راه‌های ارتباطی از امکانات ارائه‌شده توسط پایا فن‌آوران برای گزارش شما است.

 

معرفی اسکنر فشار کف پا

اسکنر فشار کف پا (فوت اسکنر فشاری) با استفاده از آرایه ای از سنسورهای فشاری، به شکل نقطه به نقطه فشار کف پا را میسنجد. این دستگاه امکان آنالیز استاتیک (ایستادن)، داینامیک (راه رفتن) را دارند. آنالیز دقیق نوع قوس کف پا در هنگام راه رفتن، ارائه نمودارهای تحلیل حرکتی، ارائه نمودارهای آنالیز میانگین و ماکزیمم فشار، ارائه خطوط COP و... از امکانات این دستگاه است.
دسته دیگر، اسکنرهای سه بعدی هستند که جهت قالبگیری از کف پا مورد استفاده قرار میگیرد، این نوع اسکنرها فقط بصورت استاتیک استفاده میشود و امکان تعیین نوع قوس کف پا را دارند.
دسته سوم اسکنرهای نوری هستند، اسن دستگاه جهت عکس برداری ز کف پا استفاده میشود. این نوع اسکنرها فقط بصورت استاتیک استفاده میشود و امکان تعیین نوع قوس کف پا را دارند.

هر دو این دستگاه ها پلتفرم های اسکن فشار کف پا هستند، در نتیجه از نظر تکنولوژی هردو دستگاه از تکنولوژی یکسانی استفاده میکنند. تفاوت ظاهری دو دستگاه در طول ناحیه سنسوری است. اسکنر فشار کف پا دارای فضای سنسوری 40 سانتیمتر در 40 ساتیمتر است، در صورتی که دستگاه آنالیز گیت دارای فضای سنسوری 40 سانتیمتر در 200 ساتیمتر است.
این تفاوت ظاهری باعث میشود در اسکنر فشار کف پا تحلیل داینامیک برای هر پا به صورت جداگانه انجام شود و در در دستگاه آنالیز گیت آنالیز داینامیک برای هردو پا در کنار یکدیگر انجام شود.
در واقع نوع پیشرفته تر اسکنرهای فشار کف پا با قابلیت آنالیز کامل گام برداشتن و ارائه داده های دقیق از الگوی راه رفتن، دستگاه آنالیز گیت نام دارد. اسکن پا با استفاده از دستگاه تحلیل گام، علاوه بر اطلاعات قابل استخراج از اسکنرهای فشار کف پا، جابجایی های مرکز ثقل بدن، اختلاف فاز بین دو پا و فاصله بین دو پا و طول استپ و استرایدها و نمودارهای دقیق حرکت شناسی را ارائه می نماید. اسکن پا با استفاده از دستگاه آنالیز گیت با سرعت و دقت بالاتری انجام میشود. در نتیجه علاوه بر ارائه ی اطلاعات دقیقتر، مطب های با تعداد مراجعین زیاد جهت بهره وری بیشتر از زمان به دستگاه آنالیز گیت مجهز میشوند.
دستگاه های آنالیز گیت بر خلاف اسکنرهای فشار کف پا قابل جابجایی نیستند و در محل کلینیک مستقر هستند.

پرشر (Pressure) در زبان انگلیسی به معنای “فشار” و فوت (Foot) به معنای “پا” است. بناربراین منظور از فوت پرشر، اسکنر فشار کف پا است. این اصطلاح گاها به اشتباه برای اسکنرهای نوری به کار می­رود. باید به یاد داشت که اسکنرهای نوری تنها عکسی از کف پا می­گیرند و هیچ اطلاعاتی از فشار نقطه ­ای در اختیار کاربر قرار نمی­دهند.

جهت ساخت کفی طبی برای یک بیمار، ابتدا متخصص باید مشکل و ناهنجاری پا را به طور دقیق تشخیص داده و سپس بر اساس ابعاد و اندازه­ ی پای بیمار، کفی طبی مناسب را برای بیمار طراحی نماید. بر این اساس، بهترین دستگاه اسکن پا جهت ساخت کفی طبی، اسکن پا توسط دستگاه اسکنر فشار کف پا و سپس اسکن پا با استفاده از دستگاه اسکن سه بعدی پا است.

کفی به دست آمده از تلفیق اطلاعات اسکن پا به روش اسکن فشار کف پا و اسکن سه بعدی پا دارای بالاترین درجه علمی و بالاترین میزان رضایت از سمت مصرف کننده است.

اسکن کف پا با استفاده از صفحه فشار یا اسکنر فشار کف پا آزمایشی است که برای اندازه گیری و تجزیه و تحلیل نیروهایی که بر پاهای فرد هنگام انجام فعالیت های خود مانند راه رفتن، دویدن، بلند کردن بارها و…. اثر دارد، انجام می شود. این اندازه گیری با استفاده از یک دستگاه پیشرفته حاصل می شود. بنابراین یک تصویر واضح از فشار تجربه شده توسط هر قسمت از کف پا را تولید می کند. اسکن پا با صفحه فشار برای تعیین محل دقیق فشار اضافه ی پا ضروری است.

  • اجرای ساده و بدون مشکل برای بیمار
  • آنالیز دقیق و جامع
  • امکان آنالیز وضعیت مرکز ثقل بدن در هنگام ایستادن و راه رفتن
  • ارائه نمودارهای حرکت شناسی و نظارت بر روند درمان با نموادرهای بالانس اسکرین
  • امکان بررسی دردهای مزمن و لحظه ای
  • اسکن داینامیک و سنجش واقعی فشار پا
  • اسکن کف پا برای کمردرد
  • اسکن کف پا برای نوروپاتی محیطی
  • پا برای درد اندام تحتانی و پا

برای مطالعه بیشتر لطفا اینجا کلیک کنید.

استفاده از دستگاه و اجرای تست

ﺻﻔﺤﻪ اﻳﻦ ﺗﺴﺖ از دو ﻗﺴﻤﺖ ﺗﺸﻜﻴﻞ ﺷﺪه اﺳﺖ. در ﺳﻤﺖ راﺳﺖ، ﺻﻔﺤﻪ اﺳﻜﻨﺮ را ﻣﻴﺒﻴﻨﻴﺪ ﻛﻪ در ﺻﻮرت ایستادن فرد ﺑﺮ روي دﺳﺘﮕﺎه، ﻓﺸﺎر وارده ناشی از کف پا ﻧﺸﺎن داده می­شود. مراجع می‌بایستی به گونه‌ای بایستد که لوگو شرکت پایافناوران در سمت چپ وی باشد. در این حالت طبق شکل زیر، انگشتان به سمت بالا و پاشنه‌ها پایین تصویر است. در حالت‌های دیگر اسکن صحیح نیست.

ﭘﺲ از اﻳﺴﺘﺎدن ﻓﺮد، ﺑﻪ ﺻﻮرﺗﻲ ﻛﻪ در ﺗﺼﻮﻳﺮ ﻣﻴﺒﻴﻨﻴﺪ، ﻛﻠﻴﺪ Capture را ﻓﺸرده و ﭼﻬﺎر اﺳﻜﻦ اﺧﻴﺮ در زﻳﺮ اﻳﻦ ﻛﻠﻴﺪ ﻧﻤﺎﻳﺶ داده می­شود. ﺑﺮاي اﻧﺘﺨﺎب اﺳﻜﻦ ﺑﻬﺘﺮ،  ﺑﻌﺪ از زدن ﺗﻴﻚ کنار تصویر مربوطه، کلید Done را ﺑﺰﻧﻴﺪ. ﺗﻮﺟﻪ ﻛﻨﻴﺪ. ﻓﺸﺮدن Done ﺑﻪ ﻣﻨﺰﻟﻪ ﭘﺎﻳﺎن اﺳﻜﻦ و ذﺧﻴﺮه داده ﻫﺎي ﻣﻮﺟﻮد اﺳﺖ.

اسکن پا استاتیک

ﺗﺴﺖ دینامیک ﺑﺎ ﻓﺸﺮدن کلید New Pressure آﻏﺎز می­شود. در ﻫﻨﮕﺎم ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺗﺴﺖ دﻳﻨﺎﻣﻴﻚ ﻓﺮد ﻣﻴﺒﺎﻳﺴﺘﻲ ﺑﺎ ﻳﻚ ﭘﺎ از روي ﺳﻄﺢ دﺳﺘﮕﺎه در ﻗﺴﻤﺘﻲ ﻛﻪ ﺳﻨﺴﻮر وﺟﻮد دارد ﻋﺒﻮر ﻛﻨﺪ. ﻫﻤﺎﻧﻄﻮر ﻛﻪ ﻣﺸﺎﻫﺪه می­کنید، دو ﻛﻠﻴﺪ Capture Right و Capture Left وﺟﻮد دارد. ﻫﺮﻛﺪام از اﻳﻦ ﻛﻠﻴﺪﻫﺎ 1.5 ﺛﺎﻧﻴﻪ (یا یک و نیم گام) ﻗﺒﻞ از ﻋﺒﻮر ﺑﻴﻤﺎر ﻣﻴﺒﺎﻳﺴﺘﻲ ﻛﻠﻴﻚ ﺷﻮند. ﭘﺲ از ﺛﺒﺖ ﻳﻚ ﻗﺪم دﺳﺘﮕﺎه ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺧﻮدﻛﺎر داده را ﺛﺒﺖ می­کند و ﻣﻨﺘﻈﺮ دﺳﺘﻮر ﺑﻌﺪي می­ماند. ﺷﻤﺎ ﺑﻪ ﻫﺮ ﺗﻌﺪاد می­توانید ﺗﺴﺖ ﺑﮕﻴﺮﻳﺪ و دﺳﺘﮕﺎه آﺧﺮﻳﻦ ﺗﺴﺖ را ذﺧﻴﺮه می­کند. اﺗﻤﺎم اﻳﻦ ﻓﺮآﻳﻨﺪ ﺑﺎ ﻓﺸﺮدن کلید Done صورت می­پذیرد.

این دستگاه تمام آنالیزهای انجام شده را به صورت گزارش های عددی ارائه می‌دهد، دقت و رزولوشن سنسوری و همچنین سرعت نمونه برداری در عالیترین سطح کیفی طراحی و تنظیم شده است، در نتیجه تشخیص نوع نوع قوس کف پا با دقت بسیار بالا و با شاخص عددی Arch Index صورت می‌پذیرد.

 

ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ دو ﺗﺴﺖ ﮔﺬﺷﺘﻪ اﺑﺘﺪا از ﻛﻠﻴﺪ New Pressure آﻏﺎز می­کنید. ﭘﺲ از آن ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺮﮔﻪ COP را اﻧﺘﺨﺎب ﻛﻨﻴﺪ. از ﺑﻴﻤﺎر ﺑﺨﻮاﻫﻴﺪ ﺑﺮ روي دﺳﺘﮕﺎه ﻃﻮري ﺑﺎﻳﺴﺘﺪ ﻛﻪ اﻟﻜﺘﺮوﻧﻴﻚ دﺳﺘﮕﺎه در ﺳﻤﺖ ﭼﭗ وي ﺑﺎﺷﺪ. ﻣﺪت اﻳﻦ ﺗﺴﺖ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﭘﻴﺶ ﻓﺮض ١٠ ﺛﺎﻧﻴﻪ اﺳﺖ ﻛﻪ اﻣﻜﺎن ﺗﻐﻴﻴﺮ آن ﺗﻮﺳﻂ ﺷﻤﺎ وﺟﻮد دارد. ﭘﺲ ﺑﻴﻤﺎر ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻪ ﻣﺪت ١٠ ﺛﺎﻧﻴﻪ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻋﺎدي ﺑﺎﻳﺴﺘﺪ. ﺗﻮﺟﻪ ﻛﻨﻴﺪ ﻛﻪ بیمار ﺣﺮﻛﺖ اﺿﺎﻓﻲ در ﻃﻲ ﻣﺪت زﻣﺎن ﺗﺴﺖ ﻧﺪاﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺻﺤﺒﺖ ﻛﺮدن ﻧﻴﺰ ﺑﺎﻋﺚ ﮔﺮﻓﺘﻦ داده ﻫﺎي ﻧﺎدرﺳﺖ در آزﻣﺎﻳﺶ می­شود.

دﻛﻤﻪ Start را ﺑﺰﻧﻴﺪ و ﻣﻨﺘﻈﺮ ﺑﻤﺎﻧﻴﺪ ﺗﺎ ١٠ ﺛﺎﻧﻴﻪ ﺗﻤﺎم ﺷﻮد. ﺳﭙﺲ کلید Done را ﺑﺰﻧﻴﺪ. در اداﻣﻪ و ﭘﺲ از ﻓﺸﺮدن Done اﻃﻼﻋﺎت ﺑﻴﻤﺎر ﺑﺮاي ﺷﻤﺎ ﺑﻪ ﻧﻤﺎﻳﺶ در ﻣﻲآﻳﺪ.

 

اشکال در عملکرد دستگاه

اول: ابتدا ارتباط کابل دستگاه با رایانه خود را بررسی بفرمایید.

دوم: سلامت USB کامپیوتر خود را با اتصال فلش به آن بررسی کنید.

سوم: اگر ارتباط برقرار نشد، خروجی کابل دستگاه را بررسی بفرمایید. در صورت محکم نبودن و یا افتادگی، USB دستگاه شکسته است.

چهارم: ممکن است درایور دستگاه نصب نباشد. این حالت با تعویض یا آپدیت ویندوز ممکن است به وجود بیاید.

پنجم: در نهایت اگر موارد قبلی را بررسی کردید، با پشتیبانی تماس حاصل بفرمایید.

در این حالت، تغذیه داخلی دستگاه معیوب یا سوخته است که باید دستگاه جهت تعویض قطعه به شرکت مرجوع شود.

نقاط چشمک زن در تصویر به معنای وجود نویز است. نویزهای اندک ممکن است به وجود بیایند که به صورت نرم‌افزاری حذف می‌شود. این نویزها تاثیری در تست نخواهندد داشت.

اگر این نقاط تعداد زیادی داشته باشد، نماینگر نویز حاصل از جریان برق شهری است. مشکل  در صورت نبود سیم ارت یا زمین در برقکشی ساختمان به وجود می‌آید. برای برطرف شدن آن نیاز به ایزوله کردن برق دستگاه است. شما می‌توانید با ایزوله کردن سیستم برق ساختمان یا ایزوله کردن دستگاه به تنهایی می‌توانید مسئله را برطرف نمایید. دستگاه ایزولاتورِ اسکنر فشار کف پا در محصولات پایاتک موجود است.

وجود خط دو حالات دارد:

حالت اول: خط مشکی است این نشان‌دهنده وجود یک قطعی در آرایه های سنسور می‌یاشد. در این حالت دستگاه جهت بررسی و تعمیر به شرکت مرجوع شود.

حالت دوم: خط پرنگ، به رنگی به جز مشکی است. این موضوع میتواند طی تماس با پشتیبانی پایاتک و بررسی اینترنتی (ریموت) برطرف شود. لطفا باید یا پشتیبانی تماس حاصل فرمایید.