اسکن بدن و آنالیز بدن

با اسکن سه بعدی بدن می توان بادی کامپوزیشن (ترکیب بدنی) را علاوه بر سایز اندام ها تعیین کرد. تشخیص و آنالیز بادی کامپوزیشن با دستگاه اسکن سه بعدی بدن، به شما این امکان را می دهد که درک بهتری از بدن خود پیدا کنید. هم چنین با بررسی نتایج اسکن بدن، دیدگاه درستی از سلامتی خود پیدا خواهید کرد که تنها با دانستن وزن امکان پذیر نیست.

در این مقاله توضیحی درباره ی دستگاه اسکن سه بعدی بدن و بادی کامپوزیشن ارائه میشود. بررسی خواهیم کرد که چرا آنالیز بدن برای سلامتی اهمیت دارد.

آنالیز بدن و شاخص های اسکن بدن:

درصد چربی بدن

درصد چربی بدن در نتایج اسکن بدن به شما نشان می دهد چند درصد از وزن بدن شما از چربی تشکیل شده است. این درصد با جدا کردن حجم چربی از وزن کل بدن محاسبه می شود. در حالی که این محاسبه بسیار ساده است، دانستن حجم چربی خود عملکرد های زیادی برای شما دارد. وقتی از سلامت بدن صحبت می کنیم، درصد چربی بدن از مهم ترین فاکتورهای پررنگ در این سلامت است. حتی درصد چربی بدن از وزن کل بدن یا BMI نیز نقش مهم تری دارد.

درصد حجم عضله

همانطور که از نام آن مشخص است، این عدد نشان می دهد چه مقدار از وزن شما از عضله تشکیل شده است. این عدد از تقسیم وزن عضلات بر وزن کل بدن در نتایج اسکن بدن به دست می آید. با به دست آوردن حجم ماهیچه های بدن می توان مقدار کالری که بدن در یک روز نیاز دارد را محاسبه کرد. حجم ماهیچه ها نشان می دهند چربی بدن در حال سوختن است. هرچه حجم ماهیچه های بدن بالاتر برود، پروتئین بیشتری برای بدن نیاز است و متابولیسم بدن کم می شود. بنابراین، می توانید از اطلاعات حجم ماهیچه های بدن استفاده کنید تا رژیم مخصوص خود را طراحی کنید.

درصد حجم استخوان و بافت های دیگر

این درصد در گزارشهای اسکن بدن، وزن استخوان ها و ارگان های بدن شما را نشان می دهد.

درصد آب بدن

آب بدن به تمام مایعات بدن شما، از آب داخل خون شما گرفته تا آب داخل استخوان ها و ارگان های دیگر بدن شما گفته می شود. این درصد کل وزن مایعات داخل بدن شما بر وزن کل بدن را نشان می دهد.

چرا دانستن درصد آب و چربی بدن در آنالیز بدن مهم است؟

با دانستن حجم چربی بدن خود، می توان درباره ی تغییر این میزان تصمیم گرفت. مشخص کردن یک درصد مشخص برای چربی بدن امکان پذیر نیست. چون این درصد به هدفی که شما در ذهن خود دارید بستگی دارد. برای داشتن یک درصد معین در چربی بدن خود، رنج مناسب حجم چربی بدن را ذکر کردیم:

  • بازه ی چربی مناسب برای زنان بین 18 الی 28 درصد است.
  • بازه ی مناسب برای حجم چربی مردان بین 10 الی 20 درصد است.

برای داشتن یک زندگی سالم، سعی کنید چربی بدن خود را بین این اعداد تنظیم کنید. هرچند درصد چربی بدن شما شدیدا به وزن شما وابسته است. با انجام تمرینات سنگین در مدت مشخصی، برخی از مردم متوجه تغییراتی در بدن خود می شوند، ولی گاهی این تغییرات واضح نیست. این به دلیل آن است که حجم ماهیچه ها از چربی ها سنگین تر است. ممکن است درطی این تمرینات و افزایش حجم عضلات، مقدار قابل توجهی چربی از دست دهید. در نتیجه، وزن شما احتمالا مقدار خیلی کمی تغییر خواهد داشت. بنابراین نیاز است درصد های چربی و عضلات خود را به شکل مداوم با اسکن بدن بررسی کنید تا به تغییرات اصلی خود پی ببرید.

اسکنر سه بعدی بدن پایاتک

در اسکنر سه بعدی بدن پایاتک، علاوه بر شاخص های رایج بادی کامپوزیشن، مواردی همانند ABSI، WHR، و FFM بررسی می شود و به افراد ارائه می شود.

آنالیز بدن,اسکن بدن,اسکن سه بعدی بدن,اسکنر سه بعدی بدن, بادی کامپوزیشن, ترکیب بدن

اسکن بدن و شاخص شکل بدن(ABSI)

این شاخص در نتایج اسکن سه بعدی بدن میزان خطری که شخص در آستانه ی آن است را با داشتن سن، قد، جنسیت، دور کمر، و وزن تعیین می کند و تشخیص دقیق تری نسبت به BMI برای بدن دارد.

اسکن بدن و نسبت کمر به لگن (WHR)

یک روش سریع برای پیش بینی آنکه سلامتی شما در آینده در معرض خطر است یا خیر. برای محاسبه ی این نسبت، دور کمر و دور باسن خود را اندازه گرفته و با استفاده از نسبت های ریاضی این مقدار را به دست آورید. این داده در اسکن سه بعدی بدن به شکل اتومات اندازه گیری میشود. برای به دست آوردن یک شکل دقیق، باید اندازه ها در محل درست گرفته شود. پس از آن که اندازه ها را به دست آوردید، مقدار دور کمر را بر دور باسن تقسیم کنید. هر نسبتی که به دست آورید نشانگر یک علامت برای در معرض خطر بودن یا نبودن بدن شماست.

اسکن بدن و توده بدون چربی(FFM-Fat free Mass)

این شاخص پیشرفت عضلات بدن را نشان می دهد. بنابراین این شاخص برای نتیجه گیری موفق بودن تمرینات یا تغییر در رژیم شخص است. در ورزشکاران حرفه ای و موفق، شاخص توده بدون چربی بدن به جای BMI استفاده می شود. معمولا BMI برای اشخاصی که تمرینات ورزشی انجام نمی دهند مناسب است. اندازه گیری توده بدون چربی بدن برای ورزشکاران مناسب تر است و ارزیابی دقیق تری از بدن و نتیجه ی تلاش هایشان در اختیار آن ها قرار می دهد.

هرچه مقدار این شاخص برای ورزشکاران بیشتر باشد، بهتر است. شاخص توده بدون چربی بالا به معنی عضله ی بیشتر در برابر قد شخص است. این شاخص با استفاده از فرمول زیر محاسبه می شود:

FFM= W*(100-BFP)/100

W: وزن بدن

BFP: درصد چربی بدن

0 0 votes
رأی دهی به مقاله
Subscribe
Notify of

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments