دستورالعمل های ساده برای سبک زندگی (لایف استایل) سالم

به گفته سازمان جهانی بهداشت، سلامتی حالتی از رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی و نه صرفاً عدم وجود بیماری یا ناتوانی است. به طور کلی، فردی که سبک زندگی یا لایف استایل سالمی دارد سیگار نمی کشد، سعی می کند وزن مناسبی داشته باشد، غذاهای مغذی می خورد و به طور منظم ورزش می کند. یک فرد سالم می داند که چگونه استرس را مدیریت کند، هر شب  خواب با کیفیتی داشته باشد، زیاد نمی نوشد یا نمی نشیند و اساساً همیشه همه کارها را در حد اعتدال انجام می دهد.

ترفند زندگی سالم، ایجاد تغییرات کوچک است. هر روز قدم های بیشتری بردارید، به غلات خود میوه اضافه کنید، یک لیوان آب اضافی بخورید، به غذاهای ناسالم نه بگویید. یکی از کارهایی که می توانید در حال حاضر انجام دهید تا سبک زندگی یا خود را سالم تر کنید این است که تحرک بیشتری داشته باشید و شاخص سلامت خود را به طور منظم بررسی کنید.

امروزه مردم از دستگاه هایی مانند اسکنر سه بعدی بدن برای ارزیابی سلامت کلی خود استفاده می کنند که اندازه گیری ها و شاخص های سلامت را دقیق، سریع و قابل اعتماد ارائه می دهد.

سلامتی  و سبک زندگی (لایف استایل) سالم

سلامتی عاملی است که به شما کمک می کند وظایف روزمره زندگی خود را به شیوه ای صحیح و درست انجام دهید. سالم بودن باید بخشی از سبک زندگی کلی شما باشد. سلامتی شما را قادر می سازد با بیماری ها مبارزه کنید. سطح انرژی شما نشان دهنده سلامت کلی شماست. هرچه انرژی بیشتری داشته باشید، کارهای بیشتری در روز و زندگی خود انجام خواهید داد. داشتن احساس خوب نسبت به خود و مراقبت از سلامتی برای عزت نفس و تصور شما از خودتان نیز مهم است. داشتن یک سبک زندگی سالم می تواند به پیشگیری از بیماری های مزمن و طولانی مدت کمک کند.

سبک زندگی,لایف استایل

آیا سبک زندگی یا لایف استایل سالمی دارید؟

همانطور که در بالا گفتیم، ایجاد تغییرات اندک در سبک زندگی ممکن است به شما کمک کند زندگی سالم تری داشته باشید. زمانی که تغییر به طراحی مجدد زندگی شما به صورت کامل، نیاز نداشته باشد به احتمال زیاد با آن کنار خواهید آمد. خیلی ساده هر روز یک مورد را انتخاب کرده و انجام دهید در حالی که بقیه زندگی و عادات خود را طبق روال همیشگی انجام میدهید. شاید تعجب کنید که چگونه تغییرات کوچک می تواند تأثیر بزرگی داشته باشد.

همه می دانند که سیگار برای سلامتی مضر است. اگر شما یکی از افراد خوش شانسی بودید که هرگز به نیکوتین اعتیاد پیدا نکردید، برای خودتان دست بزنید. سیگاری ها، امیدوارم تلاش کنید تا با پشتکار عادت خود را ترک کنید. برای سلامتی خود و همچنین اطرافیانتان نمی توانید اهمیت زندگی بدون سیگار را دست کم بگیرید.

سبک زندگی,لایف استایل

چگونه یک سبک زندگی یا لایف استایل سالم داشته باشیم؟

حفظ سلامتی اتفاقی نیست نیاز به تلاش، برنامه ریزی برای داشتن سبک زندگی سالم، معاینه و چکاپ گاه به گاه دارد. پیدا کردن زمان و انرژی برای ورزش منظم یا تهیه غذای سالم ممکن است دشوار باشد. با این حال، تلاش های شما با ارزش خواهد بود و در باقی زندگی شما تأثیر خواهد گذاشت. در اینجا چند نکته وجود دارد که به شما کمک می کند تا سالم بمانید.

تغذیه سالم

تغذیه مناسب برای داشتن یک سبک زندگی سالم ضروری است. بدن شما هر روز به رژیم غذایی متعادل نیاز دارد تا مقادیر کافی ویتامین، مواد مغذی و مواد معدنی مورد نیاز برای حفظ سلامت بدن را حفظ کند.

در کنار خوردن ویتامین ها، مواد مغذی و مواد معدنی، مصرف کمتر غذاهای فرآوری شده سلامتی بیشتر را به همراه دارد. غذاهای فرآوری شده معمولاً دارای چربی، قند و سدیم بالا و ویتامین و فیبر کمی هستند. خوردن چهار وعده یا بیشتر غذای فرآوری شده در روز با افزایش ابتلا به بیماری های مختلفی از جمله فشار خون یا کلسترول بالا، خطرات قلبی و عروقی، روماتیسم مفصلی، پوکی استخوان، سرطان و .. همراه است.

فعالیت بدنی

برای داشتن زندگی سالم داشتن سی دقیقه فعالیت بدنی در طول روز ضروری است. اگر محدودیت زمانی دارید آن را به سه جلسه 10 دقیقه ای تقسیم کنید. حرکات سالم می تواند شامل پیاده روی، ورزش، رقص، یوگا، دویدن یا سایر فعالیت هایی باشد که از آن لذت می برید.

وزن، چربی، ماهیچه و آب بدن خود را برای یک سبک زندگی یا لایف استایل سالم بررسی کنید

بررسی وزن در طول فواصل معین به شما کمک می کند ببینید چه چیزی را از دست می دهید یا به دست می آورید. یک اسکنر سه بعدی بدن در این زمینه نیز به شما کمک می کند.

مدیریت استرس

استرس و اضطراب نقش مهمی در بسیاری از بیماری ها چه به طور مستقیم و چه غیر مستقیم دارد. راه های زیادی برای از بین بردن استرس وجود دارد. مدیتیشن، تمرکز حواس، یوگا، ایروبیک، تمرین های هوازی یا کاردیو را امتحان کنید. این ورزشها به شما کمک می کند تا زندگی سالم و آرامی داشته باشید.

تحرکت بیشتر، نشستن کمتر

با 1 تا 2 دقیقه پیاده روی به ازای هر نیم ساعت نشستن طلسم بی تحرکی خود را بشکنید. سعی کنید به طور منظم حرکات کششی انجام دهید، کمی دورتر از مقصد خود پارک کنید تا قدم‌های بیشتری بردارید. فعالیت‌های جدیدی را امتحان کنید که شما را به حرکت وادار می‌کند. برای بسیاری از افراد، پیاده روی بخشی جدایی ناپذیر از یک زندگی سالم است.

نمک و شکر کمتر

مصرف نمک خود را به 5 گرم در روز، معادل حدود یک قاشق چایخوری کاهش دهید. مصرف قندهای آزاد باید به کمتر از 10 درصد کل انرژی دریافتی کاهش یابد. این معادل 50 گرم یا حدود 12 قاشق چایخوری برای یک بزرگسال است.

عوامل اجتماعی تعیین کننده سبک زندگی یا لایف استایل سالم

توانایی افراد برای ایجاد تعاملات بین فردی سالم و معنادار با سلامت اجتماعی در ارتباط است. علاوه بر این، به چگونگی سازگاری مؤثر با محیط‌های اجتماعی، میزان راحتی که می توانیم در موقیتهای مختلف اجتماعی داشته باشیم و ساختار حمایتی‌مان برای عبور از چالش‌های زندگی مربوط می‌شود. همچنین شامل ایجاد روابط قابل اعتماد و طولانی مدت با دوستان یا خانواده را نیز شامل میشود.

متغیرهای غیرپزشکی که بر پیامدهای سلامتی تأثیر می گذارند، به عنوان عوامل اجتماعی تعیین کننده سلامت (SDOH) نامیده می شوند. این عوامل شرایطی در محیط هایی هستند که افراد در آن به دنیا می آیند، زندگی می کنند، یاد می گیرند، کار می کنند، بازی می کنند، عبادت و رشد می کنند که بر طیف وسیعی از ارکان سلامت، عملکرد و پیامدها و کیفیت زندگی تأثیر می گذارد.

عوامل اجتماعی تعیین کننده سلامت (SDOH) تأثیر عمده ای بر سلامت، رفاه و کیفیت زندگی افراد دارد. نمونه هایی از SDOH عبارتند از:

  • مسکن، حمل و نقل، و محله های امن
  • نژادپرستی، تبعیض و خشونت
  • تحصیلات، فرصت های شغلی و درآمد
  • دسترسی به غذاهای مغذی و فرصت های داشتن فعالیت بدنی
  • هوا و آب آلوده
  • مهارت های زبان و سواد
5 1 vote
رأی دهی به مقاله
Subscribe
Notify of

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments